عوامل دخیل بر ارزندگی بورس در مقطع فعلی و بازگشت سرمایه گذاران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.39 درصدی به سطح یک میلیون و 226 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.15 درصدی به  سطح 434 هزار واحد رسید.

بورس بار دیگر یک روز منفی را ثبت کرد. این موضوع در شرایطی رقم خورد که با اولتیماتوم وزارت اقتصاد (نرخ سود مصوب برای سپرده‌های یک و دو ساله ۱۶ و ۱۸ درصد و سقف سود تسهیلات ۱۸ درصد تعیین شده است) انتظار می رفت شاهد بازار به مراتب بهتری بود اما همچنان کمبود نقدینگی در حمایت از بازار و پایین بودن ارزش معاملات به چشم می خورد.

گرچه بورس پس از 9 ماه همچنان در مسیر اصلاح بسر می برد اما از نظر بسیاری از تحلیلگران، مجموعه ای از عوامل باعث ارزندگی این بازار در مقطع زمانی فعلی شده است و در نتیجه سرمایه گذاران به زودی به این بازار بازمی گردند. افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و تاثیر در انتخابات  ریاست جمهوری 1400، اصلاح قیمتی نمادها ، مذاکرات برجامی و ارزندگی سهام در محدوده P/E فعلی و آتی نگر، گزارشات خوب اسفند ماه و انتظار مجامع پر سود، رکود بازارهای مسکن، طلا و سایر بازارهای رقیب و ثبات دلار در محدوده فعلی و در نهایت تلاش دولت در مهار بیماری کرونا همگی از عواملی است که در نهایت سبب بهبود وضعیت بورس خواهند شد.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "فارس و فملی " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 3 و 40.5 هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز هم متعلق به نماد " برکت" به مبلغ  301  میلیارد تومان بود. 

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 1.63، مثبت 1.81 و منفی 1.83 درصد به کار پایان دادند. به نظر می رسد این گروه در روزهای آتی مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های مثبت 0.65 و منفی 1.82 درصد به پایان رسید. معاملات نمادهای گروه  پالایشی همچون " شتران، شپنا و شبندر " با فشار عرضه همراه بود. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو و خساپا" با فشار فروش همراه بودند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس در محدوده 8827  دلار، روی به 2782 دلار و هر انس طلا به 1738 دلار معامله می شود. هر بشکه نفت برنت به محدوده 62.95 دلار و قیمت نفت خام WTI  نیز به 59.29 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 341 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 540 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی پس از هفته ها روند نزولی با افزایش بیش از 1076 ریالی به دلار 227620 ریالی اعلام شد.

رئیس شورای رقابت به دلیل اظهارات دردسرساز درباره عدم تناسب قیمت خودرو با تورم و اثر بر رشد نرخ ها در بازار به سازمان بازرسی فراخوانده شد.

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت: حل موضوع ارز چند نرخی در ایران نه تنها به رفع تورم کمک خواهد کرد بلکه بطورکلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود خواهد داد.

دبیر انجمن قطعه سازان با انتقاد از رویه جدید وزارت صنعت در تخصیص ورق فولادی گفت: موجودی ورق خرداد ماه به اتمام می‌رسد و تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبرو خواهند شد.

وزیر اقتصاد با ادعای مفید بودن فروش اوراق دولت برای بازار سرمایه و حبابی شدن قیمت ها درصورت عدم عرضه سهام دولت گفت: بازار ارز متعادل و بورس هم تقویت می‌شود.

رئیس جمهور با استماع گزارش تحلیلی از وضعیت وخیم بورس خبردار شد و باز هم با وعده حمایت و ادامه عرضه های اولیه ، مردم را به سرمایه گذاری دعوت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات و گفت و گوها در چهارچوب رفع تحریم های یک جانبه آمریکا از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.

براساس آمارهای گمرک در سال ۹۹ بالغ بر ۲۹۸ میلیون دلار با وزن ۵۷۶ هزار تن میعانات گازی صادر شده که در مقایسه با سال ۹۸ به لحاظ ارزش و حجم ۴۲.۴ و ۴۱.۸ درصد افت کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام