نخستین تحریم اروپا بعد از ۸ سال با فرمانده سپاه رئیس بسیج و... / واکنش ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اتحادیه اروپا در اقدامی تازه که برای اولین طی ۸ سال اخیر رخ داده ۸ فرد و ۳ زندان ایرانی را به بهانه نقض حقوق‌ بشر مربوط به اعتراضات آبان 98 تحریم کرد که شامل ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی و مسدود شدن دارایی های احتمالی آنها است .

براساس این گزارش، در این فهرست نام فرمانده سپاه حسین سلامی، غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفان ، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ،حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، غلامرضا ضیائی رئیس سابق زندان اوین ،حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر استان خوزستان و لیلا واثقی فرماندار شهر قدس به همراه زندان‌های اوین ، زندان مرکزی تهران بزرگ و رجایی‌شهر هستند.

این تصمیم همزمان با تمدید تحریم‌های حقوق بشری علیه ۸۱ مقام دیگر ایران گرفته و در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد .

تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و هر سال با توجه به وضعیت احترام به آزادی‌های اساسی و حقوق بنیادین شهروندان ایران تمدید می‌شود و تاکنون به ۸۹ شخص حقیقی و ۴ شخص حقوقی رسیده است .

واکنش اولیه ایران

در این رابطه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن را بی‌ اعتبار می‌داند. بدون شک اقداماتی از این دست مردود بوده و موجب بی آبرویی هرچه بیشتر سوءاستفاده کنندگان از مفاهیم‌ والایی چون حقوق بشر است.

وی افزود: وزارت خارجه ایران ، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از  این گفتگوها به ویژه در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می آورد و تحریم های متقابل را در دست بررسی دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام