وضعیت بحرانی ذخایر مواد اولیه آهن‌دار ذوب آهن تا یک ماه آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجعفر صالحی درخصوص وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن در سال ۱۴۰۰ به ایسنا گفت: مشکل تامین مواد اولیه هیچگاه تمام شدنی نیست و همواره در نوسان است. مقطعی شرایط رو به بهبودی می رود و در مقطعی دوباره شرایط تامین مواد اولیه ناپایدار می شود.
در حال حاضر شرایط فعالیت سه کوره ذوب آهن و وضعیت تامین مواد اولیه ثابت است و از ذخایر ایجاد شده، مصرف می کنند.

وی افزود: از بهمن سال گذشته که کوره شماره یک ذوب آهن وارد مدار شد تا به امروز ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت دانه و ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته و این نشان می دهد هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد زیرا تعهداتی که پیش تر داده شده بود و بر مبنای آن کوره شماره یک عملیاتی شد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ذوب آهن در مصوبه ای دریافت ۱.۷۵ میلیون تن تامین مواد اولیه از معادن چاه گز و سنگان را داشت که تاکنون عملیاتی نشده و امروز در تامین مواد اولیه آهن دار دچار مشکل است. شاید در شرایط موجود این عدم اجرای تعهد نشان داده نشود اما تا یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه در مجموع سه کوره، نیاز ذوب آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن دار برای یک سال است، عنوان کرد: اکنون ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، شرکت به مشکل بر می خورد.

وی در خصوص واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه به ذوب آهن نیز گفت: معادن سوادکوه، زغال خام تولید می کنند در حالی که ذوب آهن مصرف کننده کنسانتره زغال است. با خریداری پنج پروانه معدنی در منطقه البرز مرکزی در این منطقه سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن کنسانتره زغال تولید می شود که بخش عمده آن وارد ذوب آهن می شود.

صالحی به حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت خالی در زغال شویی البرز مرکزی اشاره کرد و افزود: ذوب آهن با ورود به این معادن در نظر دارد سالانه تا سقف ۲۵۰ هزار تن امکان استخراج زغال را مشروط به توسعه، پیشروی و آماده سازی ها مهیا کند. ذوب آهن سرمایه گذاری سنگینی باید در این معادن انجام دهد تا بتواند به حداکثر ظرفیت بهره برداری آن برسد و با ورود به این معادن در نقطه شروع برای بهره برداری از این معادن جهت تامین بخشی از مواد اولیه قرار دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام