شرط حرکت شاخص به کانال ۱.۵ میلیونی و بهترین استراتژی فعلی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات چهارمین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز شاخص کل با رشد 18500 واحدی به کانال یک میلیون و 244 هزارتایی رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس 5.1 و 2.2 میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات مربوط به نمادهای "خساپا، فولاد و شپنا"  بود و نمادهای "فولاد، شستا و فملی" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

امروز بالاخره بعد از مدتها بازار جان تازه ای گرفت و در نمادهای بزرگ و شاخص ساز ورود پول و محدوده های مثبت قیمتی مشاهده شد. رفته رفته با گذشت زمان اقبال به بازار بیشتر شد و صف خرید در نمادهای فلزاتی بخصوص فولادی به جهت رشد قیمت اسلب و رسیدن به مرز 800 دلار شکل گرفت. البته باز هم بازار از فروش حقوقی ها جان سالم به در نبرد و صف های خرید نمادهای "فولاد و شپنا" چندین بار از سوی حقوقی ها عرضه شد. همین عامل باعث ایجاد فشار بر کلیت بازار شد و تا ساعات انتهایی قیمت ها کمی عقب نشینی کردند.

بخشی از این جو مثبت به جهت انتشار اخبار تزریق 24 هزار میلیارد تومانی از طریق انتشار اوراق توسط هلدینگ ها به بازار است. از سوی دیگر خبر کاهش سود بانکی نیز می تواند تا حدی تمایل به سپرده گذاری و خروج پول از بازار را کمرنگ تر کند اما همچنان برای رشد نیاز به ورود پول های درشت حقیقی ها است، امری که هنوز با گذشت 8 ماه از اصلاح جدی بازار انجام نگرفته است. بنابراین یکی از مهم ترین نشانه های رشد می تواند افزایش ارزش معاملات و رسیدن به سطوح 15 هزار میلیارد تومانی باشد که فعلاً در سطوح پایینی قرار دارد.

در نمادهای کوچکتر و به اصطلاح در گروه های تاثیر گذار بر شاخص هم وزن هم چنان صف های فروش، عدم نقدشوندگی و حجم معاملات بسیار پایین آزار دهنده است. در شرایطی که اکثریت نمادهای این دسته از زمان شروع افت کلی بازار اصلاح نزدیک به 70 درصدی را تجربه می کنند در نبود محرک قوی تقاضا و فضای بی اعتمادی سهامدار خرد و بدون تغییر خاصی در شرایط بنیادی، همچنان با فشار فروش همراه هستند بنایراین ورود به این دسته نمادها تنها در صورت جمع شدن صف های فروش و موقعیت تکنیکالی مناسب توجیه دارد.

اما بهترین استراتژی در شرایط فعلی و با توجه به ارزش معاملات پایین بازار ، ورود به سهام نقدشونده و رعایت حد ضرر بخصوص حد سود مناسب است. اکنون که بازار به اصطلاح در حالت رنج قرار دارد، رعایت حد سود منطقی بسیار اهمیت دارد اما برای پیش بینی فردا می توان گفت با توجه به اینکه تعدای از نمادهای بزرگ و لیدر محور همچون "شپنا و وبملت" در محدوده مقاومتی هستند در صورتی که بتوانند با حجم خوبی از این محدوده عبور کنند، آغاز رشد شاخص با هدف 1.5 میلیون واحدی را خواهیم داشت در غیر این صورت اصلاح بازار تا سطوح پایینتر ادامه خواهد داشت. در این مسیر مقاومت های زیادی پیش روی بازار است و محدوده 1.3 میلیون واحدی اولین مانع جدی برای شروع روند صعودی جدید در شاخص کل است.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در بازارهای جهانی قیمت ها در همان محدوده قبلی باقی مانده به طوری که مس 8849 دلار، روی 2765 دلار و نفت برنت 63 دلار معامله شد . دلار نیز در بازار آزاد کمتر از 25 هزار تومان داد وستد می شود .

بررسی چند رویداد

رییس سازمان بورس از تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان توسط هلدینگ ها به منظور انتشار اوراق و تقویت بازار سهام خبر داد که قرار است به تدریج انجام شود.

میثم فدایی از دریافت اولین درخواست کتبی برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی (اجاره سهام) به سازمان بورس خبر داد که مربوط به شستا بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران است .

دبیر انجمن سیمان با اعلام اینکه تعیین قیمت های جدید هنوز نهایی نشده و رایزنی ها با وزارت صنعت ادامه دارد از پیگیری عرضه محصولات در بورس کالا خبر داد.

رییس سازمان مالیاتی از شناسایی مالکان منازل و خودروهای لوکس با ارزش بیش از ۱۰ و یک میلیارد تومان و مشمول پرداخت مالیات خبر داد.

معاون سازمان مالیاتی گفت: مناطق آزاد تجاری- صنعتی در سال جاری مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و فعالان اقتصادی باید اقدام کنند.

صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت ۱۳ شاخص کلان اقتصاد ایران در سالی که گذشت از رشد ۵۴ میلیارد دلاری حجم اقتصاد ایران در این سال، تخلیه اثر تحریم‌ها بر بخش نفتی و تجارت ۱۴۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای جهان در این سال خبر داد.

در رویدادی مثبت برای شرکت های صادرات محور بورسی و غیر بورسی و با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ، اجبار به فروش ارز در سامانه نیما لغو شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام