نحوه شناسایی خانه ها و خودروهای لوکس‌ برای دریافت مالیات + نرخ سالانه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود علیزاده در خصوص شناسایی صاحبان خانه‌ها و خودروهای لوکس که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی از خرداد شروع خواهد شد به ایسنا گفت: برای شناسایی صاحبان خانه‌های لوکس از طریق اطلاعاتی که سامانه‌های شهرداری و املاک و اسکان وزارت راه در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهند، صاحبان و خانه‌های لوکس برای دریافت مالیات شناسایی می‌شوند.

وی افزود: برای شناسایی خودروهای لوکس نیز با استفاده از اطلاعات نیروی انتظامی درباره مشخصات خودرو و مالک، اقدام می‌شود. درآمدهای حاصل از این نوع مالیات هم به حساب خزانه واریز می‌شود و اگر در قانون ذکر شود درآمد حاصل صرف امور خاصی شود، حتما اقدام لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان: یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان: دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان: سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان: چهار در هزار

۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا: پنج در هزار

بنابراین گزارش، طبق بودجه سال جاری اخذ دو نوع مالیات جدید به سیستم مالیات ستانی اضافه شده که شامل خانه‌ و خودروهای لوکس است. طبق قانون، خودروهایی که در انتهای سال ۱۴۰۰ قیمت ساخت یا واردات آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد، لوکس بوده که قیمت آنها توسط سازمان مالیاتی اعلام و مالکان باید تا بهمن سال جاری مالیات را پرداخت کنند در غیر این صورت قادر به نقل و انتقال خودرو نیستند.

همچنین طبق تصویب مجلس، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن ماه این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام