محدودیت کارگزاران در خرید و فروش حذف شد / مصوبات جدید برای صندوق ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا از اصلاح و لغو برخی مصوبات و ابلاغیه های مانع در توسعه کمی و کیفی صندوق های سرمایه گذاری خبر داد و به سنا گفت: طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس محدودیت تعداد صندوق های بادرآمد ثابت برای هر مدیر صندوق حذف شد. پیش از این هر مدیر صندوق مجاز بود فقط مدیریت یک صندوق را بر عهده داشته باشد اما با لغو مصوبه قبلی، هر مدیر می تواند در چندین صندوق با درآمد ثابت حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: مجوز صدور و ابطال الکترونیکی صندوق ها در اپلیکیشن های متناسب با مجوز سازمان هم صادر و ممنوعیت صدور و ابطال در شعب بانک ها لغو شد. همچنین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق ها به عنوان فرایندی زمانبر حذف شد . علاوه بر این امکان ابطال و صدور همزمان در دو صندوق برای صندوق های یک مدیر ، فراهم شد .

این مقام مسئول افزود: از دیگر موارد اصلاحی مربوط به ساختار صندوق در صندوق بود که برخی از نصاب ها حذف شد. نصاب اوراق تبعی نیز اصلاح شد.  به این ترتیب یک صندوق می تواند هر اوراق تبعی را تا ۵۰ درصد آن اوراق و تا سقف ۵ درصد حجم صندوق خریداری کند.

ابراهیمی سروعلیا ادامه داد: مجوز فعالیت صندوق های بادرآمدثابت بزرگ بانکی که تحت مدیریت کارگزاری‌های بانکی که شرکت همگروه سبدگردانی یا تامین سرمایه  ندارند برای دو سال تمدید شد . در قانون پیشین هر نهادمالی با حجم سرمایه ثبت شده می توانست حجمی از صندوق را داشته باشد اما تناسب سرمایه ثبت شده با دارایی تحت مدیریت به تناسب حقوق صاحبان سهام با دارایی تحت مدیریت اصلاح شد. بر این اساس به جای سرمایه ثبت شده، حقوق صاحبان سهام لحاظ شد تا سود انباشته هم در آن لحاظ شود.

وی اصلاح محاسبه خالص ارزش دارائی های صندوق ها در بخش اوراق اختیار فروش تبعی برای کنترل NAV را از دیگر مصوبات هیات مدیره سازمان بورس برشمرد و گفت: امکان سرمایه گذاری هیات مدیره و کارکنان کارگزاری ها در بازار سرمایه بدون هیچگونه محدودیت هم تصویب شد.

به گفته ابراهیمی سروعلیا در پی درخواست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران، ساماندهی و مشارکتی کانال های تلگرامی، استرداد و رضایت از پرونده ها، سازمان بورس به منظور حمایت از اصحاب قلم، نامه درخواست عودت پرونده ها را در دستورکار قرار داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام