دلگرمی شواهد تاریخی بر رشد شاخص بورس تا انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایمان آریا فرد با اشاره به اینکه برخی محدودیت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی اعمال شده و بسیاری از بنگاه‌های خُرد به مرز تعطیلی رسیده و اغلب نیمه‌فعال هستند به ایسنا گفت: در نتیجه منابع مالی و نیروی انسانی بیکار این شرکت‌ها افزایش یافته است. با توجه به شرایط حاکم در جهان شاید فعالیت در بازارهای مالی نخستین گزینه‌ای باشد که به ذهن هر کس خطور کند بنابراین ممکن است فعالیت در بورس نخستین گزینه برای نیروی انسانی بیکار باشد.

وی افزود: در شرکت‌های تولیدی راکد، منابع مالی بیکار وجود دارد که به بازارهای رقیب تزریق خواهد شد. بطور مثال بازار مسکن در سال گذشته رشد شارپی داشته و ممکن است سال جاری وارد رکود شود علاوه بر آن بازار مسکن دیر بازده و دیر نقدشونده است بنابراین بازارهای مالی داخلی و خارجی می‌تواند جایگزین آن شود. از دیدگاه اقتصاد کلان، دولت محل‌هایی برای تأمین هزینه‌ها دارد که مالیات و درآمدهای انحصاری از جمله آنها است.

این کارشناس ادامه داد: بهترین و راحت‌ترین درآمد برای دولت که کارایی اقتصاد را بر هم نمی‌زند، مالیات است. دریافت مالیات از خرید و فروش سهام در بازار سرمایه راحت‌ترین مالیاتی است که دولت می‌تواند آن را دریافت کند و این یک مولفه قوی و محلی امن برای دولتی است که درآمد نفتی ندارد. البته اغلب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به‌دلیل قدرت نقدشوندگی برای تأمین هزینه‌های جاری از بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

آریا فرد عنوان کرد: دولت اوایل تابستان ۹۹ سوخت نقدینگی ایجاد کرد و باز هم در شروع سال ۱۴۰۰ این بازار می‌تواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد البته دولت نیز برای ورود منابع مالی بیکار به بازار سرمایه در حال برنامه‌ریزی است. با صادرات گردش مالی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند یک کاتالیزور و سوخت با احتراق بالا برای چرخه اقتصاد باشد اما در بحث بازرگانی خارجی به تجار ایرانی ارز تعلق نمی‌گیرد و صادرکنندگان در قبال محصول صادراتی باید کالا وارد و یا تهاتر کنند پس نمی‌توان گفت تحریم محدودیت نیست.

وی اضافه کرد: بر اساس تجربه و شواهد تاریخی غالباً دولت‌ها برای انتخابات سعی می‌کنند شرایط را بهینه جلوه دهند و این امر باعث می‌شود از دیدگاه اقتصاد سیاسی نسبت به بازار سرمایه دلگرم شد. این تجربه همواره اتفاق افتاده و خاص سال جاری نیست مگر اینکه بر خلاف سال‌های دیگر رفتار شود که غیرممکن است. بررسی نمودار سهم‌ها در زمان انتخابات حاکی از رشد بازار سرمایه است مگر اینکه خلف وعده شده و نمودارها نقض شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام