اثر اختلاف۶۰ میلیونی قیمت خودرو ها در رانت ۴۸ هزار میلیاردی + مثال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سهیل قاسمی با انتشار یادداشتی با عنوان " چرا متقاضی برخی خودروها در قرعه کشی خیلی بیشتر است؟" در فارس اعلام کرد: طبق آمار منتشره در قرعه کشی فروش فوری 21 بهمن و 6 اسفند حدود 490 هزار نفر برای محصولات سایپا و 3.6 میلیون نفر برای محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند. به عبارت دیگر از هر 9 نفر ثبت نامی، 8 نفر متقاضی محصولات ایران خودرو بودند و تنها یک نفر متقاضی محصولات سایپا بوده است.

حدود نیمی از خودروها توسط سایپا تولید می شود و نیم دیگر نیز توسط ایران خودرو . در شرایط تعادل بازار نیز تقاضا بین این دو خودروساز تقریبا بصورت مساوی تقسیم می‌شود اما چه عاملی سبب شده بیش از 88 درصد ثبت نام کنندگان متقاضی محصولات ایران خودرو باشند در حالی که این محصولات گران تر است؟ جواب را باید در میزان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه جست و جو کرد.

میزان تقاضا و اختلاف قیمت بازار و قیمت کارخانه:



با بررسی جدول، مشخص می شود رابطه معناداری میان میزان رانت هر خودرو و میزان ثبت نام کنندگان برای دریافت آن خودرو وجود دارد و هر چه رانت بیشتر می‌شود متقاضیان نیز بیشتر می‌شوند.

با توجه به حضور پرتعداد واسطه‌ها، احتمال برنده شدن در قرعه‌کشی بسیار محدود و به کمتر از یک درصد رسیده است. لذا مصرف کننده واقعی مجبور به خرید از بازار آزاد شده است.

به عنوان نمونه ، رانت کوییک R حدود 8 میلیون تومان است و یک درصد از متقاضیان برای این خودرو ثبت نام کرده اند. رانت دنا پلاس 139 میلیون تومان و  28 درصد متقاضیان برای این خودرو ثبت نام کرده اند. رکورد تقاضای خودرو 1.6 میلیون دستگاه بوده اما در قرعه کشی گذشته بیش از 5 برابر این میزان ثبت نام کرده اند که اکثر ثبت نام کنندگان به دنبال خودرو با بیشترین اختلاف قیمت بودند.

با توجه به این شرایط می توان نتیجه گرفت ساز و کار قرعه‌کشی و محدودیت‌های اعمال شده برای ثبت نام کنندگان نتوانسته واسطه‌گران را مهار کند و حضور پررنگ واسطه‌ها در قرعه کشی خودرو همچنان وجود دارد.

با توجه به میانگین حدود 60 میلیون تومانی اختلاف بین بازار و کارخانه و تولید سالانه حدود 800 هزار خودرو در سال ، حدود 48 هزار میلیارد تومان رانت بین واسطه‌ها توزیع می‌شود. در صورتی که این مبلغ ، صرف خرید اتوبوس درون شهری شود در سال اول با خرید حدود 12 هزار اتوبوس می توان تعداد اتوبوس‌های شهری را 60 درصد افزایش داد که با توجه به گسترش بیماری کرونا می تواند سبب کاهش تراکم در حمل‌ و نقل عمومی و منافع آن نصیب عموم مردم شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام