دخالت زیاد دولت منجر به عملکرد متفاوت شاخص و افزایش ریسک شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کوروش آسایش درخصوص اینکه سال گذشته شاخص بورس یا فرابورس رشد بیشتری داشته به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای سال گذشته تا ۲۷ اسفند شاخص بورس ۱۵۷ درصد و شاخص فرابورس ۱۷۵ درصد رشد کرد. رشد شاخص بورس تا مرداد ۳۲۰ درصد بود اما فرابورس ۲۲۰ درصد رشد داشت و بورس و فرابورس از مرداد تا ۲۷ اسفند ۳۸ و ۱۷ درصد ریزش داشت.

وی افزود: این قضیه یعنی سال ۹۹ با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. چون ریسک بورس بیشتر از فرابورس بود و سهام برخی شرکت‌های دولتی از جمله پالایشی، خودرویی و بانکی‌ها در سال ۹۹ عرضه شدند و در رشد و افت شاخص اثر داشتند. پس در کل به استثنای سال ۹۹ ریسک فرابورس بیشتر از بورس است.

آسایش ادامه داد: شرکت‌های بورسی باید ریسک کمتری نسبت به فرابورسی ها داشته باشند چون دستورالعمل‌های ورود به بورس تهران از فرابورس سخت‌تر است. شرکت‌هایی که در بازار پایه هستند ریسک بسیار بالایی دارند زیرا زیان زیاد یا دستور العمل‌ها و افشای اطلاعات مناسبی ندارند. پس از نظر ریسک پذیری به جز سال ۹۹ ، اول بورس بعد بازار اول و دوم فرابورس و در انتها بازار پایه فرابورس قرار می گیرد اما این قضیه یک تبصره دارد. دخالت زیاد دولت منجر به رقم خوردن اتفاقاتی سال گذشته بازار سرمایه و افزایش ریسک شرکت‌های بورسی شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام