صندوق توسعه حتی یک ریال برای حمایت از بورس نداد / طرح در جلسه سران قوا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن علیزاده درباره نامه چند ده فعال بورسی به سران قوا به ایلنا گفت: این نامه درباره مشکلات حال حاضر بازار سرمایه و راهکار برون‌رفت از این وضعیت در آستانه برگزاری جلسه سران قوا تنظیم شده و حاوی مطالبات کارشناسی شده فعالان است. یکی از مهمترین موضوعاتی که نیاز است در این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد تزریق اعتماد بوده که اهمیت آن از تزریق نقدینگی بالاتر و یکی از راه‌های برگشت اعتماد، تزریق نقدینگی و حمایت از این بازار است.

وی افزود: متاسفانه سهامداران حقیقی اعتماد به بازار را از دست داده‌اند و تلاش قوای سه‌گانه باید بر این باشد که در چارچوب اختیارات و وظایف تلاش کند تا اعتماد از دست رفته احیا شود. یکی از مهمترین پیشنهادات برای برگشت اعتماد و بهبود شرایط، تزریق نقدینگی است. یکی از قوانینی که از سال‌های گذشته باید به اجرا می‌رسید اما تاکنون اتفاق نیفتاده، تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است. سال 99 به رغم ریزش‌های پی در پی شاخص و دستور تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی از تمام مراجع بالادستی این اتفاق نیفتاد که لازم است در جلسه سران قوا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو ناظر در شورای عالی بورس ادامه داد: تاکنون ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز نشده است. هرچند توافقاتی برای واریز 1000 میلیارد تومان انجام شد اما به اجرا نرسید و شروطی را برای تخصیص این منابع در نظر گرفتند که برای سازمان بورس قابل انجام نبود. از زمان وضع قانون تا به امروز باید حدود 10 تا 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار تخصیص پیدا می‌کرد اما این رقم واریز نشده و البته در شرایط حاضر برای بهبود و ثبات نیاز به اعداد بیشتری از این مبالغ است.

علیزاده اضافه کرد: در یک سال گذشته سرمایه از سهامداران حقیقی به حقوقی ها انتقال پیدا کرده و چند شرکت حقوقی بزرگ و بانک‌ها درآمد بسیار بالایی از بازار سرمایه کسب کردند. این شرکت‌ها امروز باید وارد شوند و وضعیت بازار را بهبود بخشند. یکی از موضوعاتی که در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار می‌گیرد بحث ورود شرکت‌های حقوقی است تا شرایط بازار بهبود بخشد. همچنین ایجاد یک خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای هلدینگ ها ، سرمایه‌گذاری ها و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها بررسی می شود تا این شرکت‌ها برای بهبود شرایط مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، موضوع مهم و دخیل دیگر در وضعیت بازار سرمایه بحث سود سپرده‌های بانکی است. در این شرایط نباید سود سپرده بانکی افزایش یابد که سرمایه‌گذاران ترغیب به انتقال پول از بورس به بانک شوند. سود سپرده باید 2 تا 3 درصد کاهش یابد و بانک مرکزی با بانک‌هایی که تخلف می‌کنند و سود 22 درصدی به مشتریان پرداخت می‌کنند باید برخورد کنند.  یکی دیگر از موضوعات این است که دولت باید تخصیص خوراک برخی از شرکت‌ها مانند پالایشی را افزایش دهد چرا که شرکت‌های پالایشی از شرکت‌های پایه هستند که اگر مثبت شوند در سایر شرکت‌ها اثر می‌گذارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام