ساز و کار جدید سازمان بورس برای انتشار EPS شرکت ها اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن انصاری مهیاری  با بیان اینکه شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه موظف هستند اطلاعات میان دوره ای و سالانه را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند به سنا گفت: وظیفه سازمان بورس صحت سنجی این اطلاعات است. تا قبل از سال ۹۴ اطلاعات پیش بینی سود شرکت ها به سازمان بورس ارسال می شد و کارشناسان واحد مدیریت نظارات بر ناشران، پس از بررسی این گزارش ها را به اطلاع سهامداران می رساندند.

وی افزود: از تیر سال ۹۴ این روش تغییر کرد و اطلاعات توسط ناشران و بطور مستقیم بر سامانه کدال قرار می گرفت. از دی سال ۹۶ و طبق دستورالعمل جدید سازمان بورس، افشای اطلاعات پیش بینی بصورت اختیاری همراه با ارایه گزارش تفسیری شد و از این تاریخ دیگر ناشران الزامی به انتشار گزارش پیش بینی نداشتند.

این سرپرست درخصوص علل حذف پیش بینی عملکرد در سال ۹۶ عنوان کرد: یکی از این موارد کاهش نقدینگی و افت نقدشوندگی بود که دلیل اصلی چنین رخدادی نیز در توقف های طولانی مدت نمادها برای ارایه پیش بینی ها بود. از سوی دیگر رانت اطلاعاتی در بازار برای افرادی که دسترسی که به این اطلاعات داشتند، ایجاد شد. تغییرات مکرر مفروضات این پیش بینی ها، تجربیات بین المللی و عدم الزام به ارایه پیش بینی عملکرد از سوی بسیاری از کشورها، بی توجهی غالب سرمایه گذاران به تحلیل های ارایه شده توسط سایر نهادهای مالی و توجه صرف به پیش بینی ارایه شده از سوی ناشر و دید محتاطانه ای که بسیاری از ناشران به پیش بینی سود داشتند از جمله مواری بود که نهاد ناظر سازمان بورس را به حذف اجبار برای انتشار این پیش بینی ها کرد.

انصاری مهیاری ادامه داد: تجربه سه ساله انتشار گزارش تفسیری به جای گزارش پیش بینی، برخی آسیب های این امر را هویدا کرد. انتشار گزارش تفسیری مدیریت به روش فعلی از کیفیت و کارآیی لازم در جهت فراهم کردن زمینه تحلیل و بررسی عملکردی ناشران برخودار نیست. اکنون تعداد ناشران به بیش از ۷۰۰ شرکت رسیده و حجم و تعداد معاملات هم در این سال ها رشد داشته است. در سال ۹۹ بیش از ۶.۲ میلیون سهامدار جدید به بازار سرمایه وارد شده اند که در این موقعیت ارایه اطلاعات پیش بینی ، بیش از پیش احساس شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ارایه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است و ارایه گزارش اطلاعات پیش بینی سود هر سهم هم ارزش پیش بینی کنندگی بالایی دارد بنابراین در رویکرد جدید همزمان انتشار گزارش تفسیری مدیریت همراه با گزارش اطلاعات پیش بینی سود مورد تاکید نهاد ناظر بازار است.

ساز و کار جدید بر پایه ارایه چندین سناریو

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس تصریح کرد: در ماه های پایانی سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ شرکت فعال، اقدام به ارایه پیش بینی سود عملکرد با سناریوهای جدید کردند. رویکرد جدید نهاد ناظر، استفاده دانش فنی و تخصصی تحلیلگران مانند شرکت های مشاور سرمایه گذاری و ارزش گذاری، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری است. یکی دیگر از تصمیمات مهم سازمان، انجام به مرور زمان رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات توسط ناشران است و امتیاز رتبه بندی اعطا شده، ملاک برای ناشر برتر خواهد بود.

انصاری مهیاری تصریح کرد: در رویکرد جدید عواملی خارج از اختیارات هیات مدیره که در گزارش عملکرد تاثیرگذار است مانند محصول صادراتی و اثر قیمت های جهانی هم دخیل و چنین شرکت هایی ملزم به ارایه گزارش بر پایه چندین سناریو هستند. همچنین ایجاد واحدی در ارتباط با صنایع در سازمان بورس در دستور کار است. سازمان بورس در تعامل با سایر دستگاه های اجرایی قرار گرفته تا ضمن ارتباط با این نهادها، مشکلات موجود را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی درباره رویکرد سازمان بورس در صورت انحراف پیش بینی سود از سود محقق شده، گفت: با در نظر گرفتن چندین سناریو برای پیش بینی سودها، دیگر انحراف سود محقق شده کمتر رخ می دهد. ولی در صورت انحراف با اهمیتی در این امر، موارد کنترلی زیادی در نظر گرفته شده است. شرکت به مراجع قانونی سازمان بورس و مراجع ذی صلاح ارجاع داده خواهد شد. شرکت ها از این پس باید از تحلیلگران خبره استفاده کنند و واحد مجزایی با افراد و نیرو های متخصص تشکیل دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام