راهکارهای مهم برای ساماندهی بازارسهام ، کمک مجلس به بازگشت اعتماد و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد علی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس در نشستی با حضور معاونان و مدیران ارکان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد بر همگان روشن است و از آنجا که این بازار کانال تامین مالی برای تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است باید از آن حمایت شود.

وی افزود: سازمان بورس از حقوق تمام سهامداران به ویژه سهامداران خرد پاسداری خواهد کرد. قرار است برای همه صنایع، میز صنعت ایجاد و از ظرفیت های کارشناسی آنها برای بهبود شرایط  استفاده کرد. برنامه های متنوعی برای ارائه اطلاعات ارزشمند شرکت ها به سهامداران وجود دارد تا این افراد بتوانند براساس تحلیل درست درباره سهام تصمیم گیری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد نرخ تسعیر ارز با رئیس بانک مرکزی مکاتبه شده که به محض دستیابی به نتیجه نهایی درخصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد. بازار پول و سرمایه در کنار هم باید در خدمت به اقتصاد باشند. امید می رود با پیشنهادهای مطرح شده و راهکارهای سازمان بورس بتوان وضعیت بازار را ساماندهی کرد. بخشی از این پیشنهادها در دولت تصویب شده و بخشی از آن قرار است در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری شود تا بتوان با تدوین بسته سیاستی مناسب، پیام حمایت از  بازار سرمایه را به سهامداران منتقل کرد.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه اینکه تقویت تقاضا از راهکارهای بهبود شرایط است، عنوان کرد: در ماه های گذشته تقاضا تضعیف شده که می توان با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، طرف تقاضا را تقویت کرد. سرمایه گذاری ها و هلدینگ های بزرگ طبق تحلیل ها، تمایل به سرمایه گذاری در سهم های ارزشمند دارند اما امکان تامین مالی برای آنها وجود ندارد که این مسیر تسهیل شده به نحوی که قرار است این شرکت ها، اوراق بدهی منتشر و با جمع آوری سرمایه بدست آمده، سهام خریداری کنند. لذا با تحقق این امر طرف تقاضا تقویت خواهد شد. توسعه روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی دیگر از اقدامات است.

اعتماد حیاتی ترین نیاز امروز بازار سرمایه است

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نیز در جلسه گفت : مجلس آمادگی دارد تا تمام آنچه را بازار سرمایه برای بازگشت و بهبود نیاز دارد با قید فوریت در دستور کار قرار دهد. حیاتی ترین نیاز امروز بازار، اعتماد است و مجلس از تمام ظرفیت ها برای اصلاح قوانین استفاده خواهد کرد.
مجلس برای ارتقا جایگاه و اختیارات قانونی رئیس سازمان بورس در جهت پاسداری از حقوق سهامداران در تلاش است تا امکان حضور در جلسات هیات دولت و شوراهایی همچون شورای پول و اعتبار فراهم شود.

وی افزود: مقابله جدی تر با قیمت گذاری های دستوری، استفاده از منابع بورس برای بهبود بازار، تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه و کاهش مالیات از جمله راه حل هایی است که در وضعیت فعلی می توان برای تقویت آن به کار گرفت. پیگیری تخفیف در نرخ خوراک هم امید بسیاری ایجاد می کند و وضعیت صنایع شرکت هایی را که رهبر بازار هستند به سمت و سوی مثبت سوق خواهد داد. کاهش نرخ سپرده ها نیز بسیار مهم است که در بازگشت اعتماد کمک خواهد کرد. در سطح ارشد تصمیم گیری نیز رئیس جمهور باید مانند یک سرمربی ، مهره ها و وزیران کابینه را به خط کند و برای حل مسایل امروز بازار سرمایه فرمان واحد دهد .

لزوم افزایش اقتدار سازمان بورس

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از تصویب قانون جدید بازار سرمایه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اصلاح جایگاه سازمان بورس در ساختار دولت در حال انجام و نحوه چگونگی حضور رئیس سازمان بورس در هیات دولت در حال بررسی است. ساختار عزل و نصب رییس سازمان بورس باید تابع شرایط خاصی باشد. پیش نویس این مهم در کمیسیون اقتصادی تنظیم می شود و با اصلاح قانون بازار سرمایه، اقتدار سازمان بورس افزایش خواهد داشت.

وی به تبعات قیمت گذاری دستوری نیز اشاره کرد و افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش بازار تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری است و کمیسیون اقتصادی مجلس مسئله قیمت گذاری دستوری و آسیب های آن به بازار سرمایه را در صحن مجلس پیگیری می کند. نرخ اعلامی تسعیر بانک ها و موسسات مالی در حوزه ارز خارجی تناسبی با نرخ بازار، نیما و سنا ندارد و به نوعی موجب نرخ گذاری دستوری است و شرکت های بورسی را تحت تاثیر قرار می دهد. بانک مرکزی باید نرخ تسعیر ارز را منصفانه و بر اساس واقعیت های اقتصادی تعیین کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: نه تنها سیاست های پولی و بانک مرکزی نباید مانع توسعه بازار سرمایه شود بلکه باید با آن هماهنگ باشد. قرار بود ۱۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار بگیرد که از این میزان تنها پرداخت هزار میلیارد یعنی یک چهاردهم محقق شده و دولت موظف است باقی مانده منابع را در اختیار قرار دهد و کمیسیون اقتصادی نیز این موضوع را پیگیری می کند.

پورابراهیمی درخصوص موضوع ارزهای دیجیتال عنوان کرد: مردم باید از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه داخلی اجتناب کنند. با این حال موضوع ارزهای دیجیتال با پشتوانه داخلی می تواند با نظر و مشورت نهاد ناظر بازار سرمایه در صحن مجلس مطرح می شود. زمان اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا نیز فرا رسیده است. نقدشوندگی اولویت اول بازار سرمایه است و قوانین و رویه ها باید طبق این اولویت تدوین و اصلاح شوند.

وی افزایش سودآوری شرکت های بورسی و فرابورسی را مهمترین رویداد اقتصادی دانست و گفت: متوسط سود شرکت های بورسی نسبت به سال گذشته ۱۴۷ درصد و سود شرکت های فرابورسی ۱۱۹ درصد رشد داشته و این اتفاق منشا تحول در بازار سرمایه است. کمیسیون اقتصادی مجلس در کنار و همراه سازمان بورس و شورای عالی بورس است و با تمام توان به بازار سرمایه کمک می کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام