نیاز ۴.۴ میلیارد یورویی برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا سال ۱۴۰۴

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وجیه‌ اله جعفری درباره آخرین وضعیت طرح جامع فولادی به ایرنا گفت : طبق جدیدترین پایش این طرح، ظرفیت‌های ایجاد شده تا پایان سال ۹۹ شامل تولید ۳۹.۴ میلیون تن شمش فولاد، ۳۷.۱۸ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶.۷۵ میلیون تن گندله و ۶۴.۱۱ میلیون تن کنسانتره بوده است.

وی افزود: تولید محصولات این زنجیره تا پایان سال گذشته مشتمل بر ۳۰.۷ میلیون تن فولاد خام، ۳۱.۱۴ میلیون تن آهن اسفنجی، ۴۶.۰۶ میلیون تن گندله، ۵۰.۰۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۰۴.۱ میلیون تن سنگ آهن بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای ایجاد توازن و تحقق برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد، حدود ۴.۴ میلیارد یورو نیاز است که تاکنون حجم قابل توجهی از این میزان سرمایه‌گذاری، تأمین اعتبار شده و دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ امکان‌پذیر است.

تامین سرمایه در بخش معدن

جعفری گفت: در بخش معادن کوچک با استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، امکان نوسازی ماشین‌آلات فراهم شده و در برنامه سال جاری این موضوع لحاظ شده است. در حوزه معادن بزرگ نیز نوسازی ماشین آلات و تکمیل طرح ها در دستور کار بوده و تامین مالی برای سرمایه‌گذاری از محل تفاهم‌نامه با ۱۲ بانک مورد توجه است که ارزش آن به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

وی افزود: تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، دستاوردهای مثبتی برای بخش معدن به دنبال خواهد داشت. توسعه صنایع فولادی با حضور سرمایه گذاران چینی موجب می شود، امکان صادرات بیشتری فراهم شود و فرصت های سرمایه‌گذاری در این حوزه با اطمینان از بازار مناسب و مستمر نمود بهتری پیدا کند.

مدیر عامل ایمیدرو ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته در تحقق شعار رونق و جهش تولید موفق عمل کرده و همه محصولات فلزات اساسی از رشد مطلوبی برخوردار بوده اند. از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، شناسایی موانع و چالش‌های حوزه اکتشاف است که برای رفع آنها جلسات متعددی با ذی‌نفعان دولتی و خصوصی برگزار شده و راهکارهای شناسایی شده در حال عملیاتی شدن است.

افزایش دو برابری سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی

جعفری اضافه‌کرد: موضوع دیگر افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ۵۰۰ میلیارد فعلی به هزار میلیارد تومان است تا این صندوق به عنوان نهاد توانمندساز و پشتیبانی کننده، بتواند گام های بیشتری برای توسعه بخش خصوصی بردارد. برنامه دیگر فراهم کردن زیربناهای تولید در بخش معدن است که از طریق طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی در ایمیدرو پیگیری می‌شود و بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری حدود دو برابر افزایش یافته است.

برنامه‌ریزی برای احیاء ۲۰۰ معدن کوچک تا پایان سال

وی افزود: تداوم اجرای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک از دیگر برنامه‌های سال جاری است و برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۲۰۰ معدن احیا و فعال‌سازی شود. ایمیدرو در حوزه فناوری‌های نوین هم پیش رفته و حمایت از استارت اپ ها در مرکز نوآوری معادن (ایمینو) طبق سال گذشته انجام می‌شود که با توجه به تجربه حاصله در سال جاری اثربخشی بهتری خواهد داشت.

جعفری گفت: پایش مستمر طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و رفع گلوگاه‌های تولید، پیش‌بینی ریسک‌های آتی و اقدام قبل از وقوع ریسک از دیگر اقدامات ایمیدرو در سال جاری است. با اقدام‌های انجام شده توسط ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد، سامانه بومی‌سازی قطعات راه‌اندازی شده که گامی موثر در تامین  تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های زنجیره فولاد و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام