طرح تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری کلید خورد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، جمعی از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از هزینه‌کردهای نهاد ریاست‌جمهوری را تهیه و تدوین کردند که در سامانه مربوطه بارگذاری شده و در مرحله جمع‌آوری امضا است.

براین اساس،اخیراً اخباری مبنی بر پرداخت دو میلیون تومان از سوی حسن روحانی به حساب هریک از طلبه‌های حوزه‌های علمیه بابت کمک‌هزینه افطار پرداخت شده که با توجه به تعداد طلاب، کل مبلغ پرداخت‌شده 400 میلیارد تومان بوده است.  در حالی که در قانون بودجه  1400 هیچ ردیف بودجه‌ای در این خصوص پیش‌بینی نشده و چنین پرداخت‌های بدون ضابطه طی یک سال اخیر چندین بار اتفاق افتاده است.

از جمله این موارد می‌توان به افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در آبان 99  اشاره کرد .بدون اینکه ردیف بودجه‌ای در این خصوص پیش‌‌بینی شده باشد یا مجوز قانونی در این خصوص وجود داشته باشد.

در صورتی که پرداخت‌ها در راستای تأمین کالاهای اساسی موضوع قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی بوده در این قانون نیز گروهی خاص به‌عنوان دریافت‌کننده یارانه مشخص نشده است. بنابراین روحانی علاوه بر اینکه قانون را اجرا نکرده، اقدام به پرداخت‌های بی‌ضابطه از محل بیت‌المال کرده است که باید بررسی شود این پرداخت‌ها از چه محلی انجام شده و مستند قانونی آن کدام است.

طبق اصل 134، رئیس‌جمهور مسئول اقدامات هیات وزیران است. با توجه به اتفاقات پیش‌آمده، عدم رعایت قانون بودجه سالانه و عدم رعایت شئونات و نقض قوانین توسط مقامات نهاد ریاست‌جمهوری ،وی به وظیفه قانونی عمل نکرده و اصل قانون اساسی را نقض کرده است.

موضوعات فرعی تحقیق و تفحص:

1 ـ کدام‌ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی از نهاد ریاست‌جمهوری و شخص روحانی از سال 92 تاکنون کمک دریافت کرده‌ و میزان آن چقدر بوده است؟

2 ـ  پرداخت‌ها بر اساس کدام مستند قانونی انجام شده است؟

3 ـ انحراف نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس‌جمهور از احکام قانون در هر سال چه‌ میزان بوده است؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام