هزینه ساخت مسکن طی ۱۰ سال ۲ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جمشید برزگر با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تاکنون هزینه ساخت مسکن، متری ۲ تا ۲۰ میلیون افزایش یافته به ایسنا گفت: طی چند سال اخیر با هر جهش نرخ ارز، بسیاری از سازندگان ورشکست شده و سعی می‌کنند به جای تولید انبوه در مناطق میانی و پایین شهرها در مناطق مرفه‌نشین مسکن لوکس بسازند تا عقب‌ماندگی را جبران کنند. در نتیجه با کمبود مسکن در بخش تقاضای واقعی مواجه شده و قیمت ها افزایش می یابد.

وی افزوذ: قیمت مسکن مثل سایر کالاها به مولفه‌هایی بستگی دارد که مهمترین آن قیمت زمین است. موضوع دیگر به هزینه دستگاه های خدمات‌رسان مثل نظام مهندسی، شهرداری، دفترخانه، بیمه و ... برمی‌گردد. مسئله دیگر قیمت مصالح ساختمانی است. همه این سطوح طی سه سال اخیر با رشد قیمت مواجه بوده‌ است. طی یک سال اخیر افزایش هزینه‌های بالاسری منجر به رشد حداقل دو میلیون تومانی هزینه‌های ساخت در مناطق معمولی  شده و در بعضی مناطق تهران و کلانشهرها به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری باید نرخ عوارض ساختمانی را کاهش دهد، ادامه داد: در سال جاری شهرداری تبریز نرخ تراکم مجاز و مازاد را ۲۰۰ و ۸۰۰ درصد افزایش داد. سایر شهرها نیز با چنین افزایش های سرسام آوری مواجه است. قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز بالا می‌رود. در سال گذشته نرخ سیمان سه بار تغییر کرد و پاکتی ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

دلار پایین می‌آید مصالح بالا می‌رود!

برزگر عنوان کرد: جالب است زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود هر کیلو میلگرد در کیفیت های مختلف بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می شد. حالا که نرخ دلار پایین آمده و به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده، قیمت میلگرد بالا رفته و به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده است. هر ورق که بسته به نوع آلیاژ بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت نیز ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شده است!

وی تصریح کرد: اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن ضرورت دارد. امید است با به سرانجام رسیدن برجام، ثبات اقتصادی برقرار شود و قیمت مسکن و نهاده های ساختمانی بالا نرود. بانک ها تسهیلات مناسب با سود پایین به متقاضیان و سازندگان پرداخت کنند تا ساخت و ساز رونق گیرد. اگر دولت عزم و اراده داشته باشد، می تواند نرخ زمین را مدیریت کند. قوانینی مثل ساماندهی تولید و عرضه مسکن هم در این زمینه وجود دارد. اگر جهش تولید مسکن هم که اخیرا تصویب شده به اجرا گذاشته شود انبوه سازان می توانند در خدمت تولید قرار گیرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام