بررسی روند معاملات امروز بازار سهام و اثر منفی ۵ عامل بر ریزش ماه‌های اخیر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 1.15 درصدی به سطح یک میلیون و 167 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.35 درصدی به  سطح 423 هزار واحد رسید.

با وجود مخابره اخبار مثبت به بازار، سرخ‌پوشی نمادها، حرکت بر  مدار نزولی آن هم به شکلی فرسایشی و نقد شوندگی پایین بسیاری از نمادها  همچنان ادامه دارد. متغیرهای زیادی در ریزش بورس تهران طی ماه‌های اخیر تاثیرگذار بودند تا حرکت دماسنج بازار بر مدار منفی ادامه داشته باشد. کمبود نقدینگی، عقب‌نشینی قیمت دلار، نامشخص بودن کاندیداها و برنامه های اقتصادی آنها در انتخابات ریاست جمهوری،  پرونده نیمه‌کاره برجام  و در نهایت تصمیمات مربوط به دامنه نوسان نامتقارن که همگی اثرات روانی منفی قابل‌توجهی بر تالار معاملات بورسی گذاشته و در نتیجه تعداد زیادی از سهامداران در تلاش هستند سرمایه را از بازار خارج کرده و به امید جبران زیان های وارده به بازار دیگری وارد کنند.

نگاهی به صحبت های محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس مبنی بر خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقوقی ها با فروش سهام در اوج قیمت‌ها و خرید ارز دیجیتال می تواند شرایط چندین ماهه بورس و عملکرد نادرست حقوقی ها را توضیح دهد. حال باید منتظر نتایج جلسه سران قوا با موضوع بازار سرمایه و واکنش بازار به تصمیمات این جلسه را در روزهای کاری آینده شاهد بود.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فارس، فولاد و فملی " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 1.9 و 10 هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات امروز متعلق به معامله " فولاد، وبملت"  با مبلغ 112 و 110 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 2.35، مثبت 0.74 و منفی 2.81 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های منفی  2.9 و 2.9 درصد به پایان رسید. معاملات نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار عرضه و صف فروش همراه بود. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو و خساپا" با فشار فروش همراه بودند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

امروز در بازارهای جهانی، معاملات مس، روی و سایر فلزات اساسی به دلیل تعطیلات  bank holidayدر بریتانیا صورت نگرفت اما هر انس طلا به 1779 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 66.65  دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 63.5 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 22 هزار و 180 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 21 هزار و 802 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 9 میلیون و 580 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس با اعلام برگزاری جلسه امروز سران قوا با محوریت وضعیت بحرانی بورس گفت: نمایندگان ۲۱ پیشنهاد به قالیباف دادند تا در جلسه شورای اقتصادی سران سه قوه بررسی شود.

مشاور رییس سازمان بورس از اعطای مجوز اقامت ۵ ‌ساله به اعضای خانواده ۵ نفره سپرده گذاران خارجی مشروط به حداقل سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری یا معادل آن به ارزهای دیگر در بازار سرمایه خبر داد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۲۶۰۷ ریالی به دلار ۲۲۸۷۱۸.۵ ریالی اعلام شد.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقوقی های بی اخلاق با فروش سهام در اوج قیمت‌ها و خرید ارز دیجیتال خبر داد.

شبکه المیادین به نقل از مقام های مسئول ایرانی، مدعی شد آمریکا ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را در جریان مذاکرات وین آزاد خواهد کرد.

محمود علیزاده معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد: سود علی الحساب پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به سپرده ها اگر بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار باشد، هزینه قابل قبول مالیاتی نخواهد بود.

وجیه‌ اله جعفری معاون وزیر صنعت گفت: نیاز ۴.۴ میلیارد یورویی برای تحقق برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا افق ۱۴۰۴ وجود دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام