احتمال بهبود بورس با تکیه بر چهار عامل و تحلیلی از آینده بازار مسکن

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزبه شریعتی با اشاره به اعمال دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه به ایسنا اعلام کرد: طی ماه های گذشته یک تغییر میکرو ساختاری در بازار شکل گرفت و سازمان بورس، تصمیم گرفت دامنه نوسان را به منفی دو و مثبت 6 و از ابتدای اردیبهشت به مثبت 6 و منفی 3 تغییر دهد. این اتفاق باعث شده بازار خاصیت آهن ربایی پیدا کند و سهم ها به سرعت به دامنه نوسان منفی بچسبند.

در بازار تکانه ای شکل گرفته که متاسفانه نتیجه این تغییر زیرساختاری است و باعث شده 400 نماد صف فروش به ارزش حدود 5 هزار میلیارد تومان باشند. سیاست گذار باید بصورت عمومی اعلام کند چه انگیزه ای از اخذ این تصمیم داشته است. رئیس سازمان یا اعضای هیات مدیره توضیح دهند دامنه مثبت 6 و منفی 2 چه نتیجه مثبتی در برداشت که دامنه را به منفی 3 تغییر دادند؟

احتمالا دلیل اعمال دامنه نامتقارن روشن شدن ابهاماتی است که وجود دارد و سازمان بورس صبر کرده ابهامات شفاف تر شوند زیرا بورس معلول علت ها و متغیرهایی مانند نرخ ارز و  نرخ های جهانی است. توافقات سیاسی و سیگنال های مثبتی که از وین می آید باعث کاهش نرخ ارز در بازار آزاد شده است. پیش بینی توافق باعث شده اصلاح قیمت ها در بازار سرمایه انجام شود و دلار بازار آزاد به محدوده 21 هزار تومان برسد البته بورس دور از این عدد معامله نمی‌کند.

پیش بینی وضعیت بازار مسکن

میانگین قیمت مسکن در تهران متری 30 میلیون تومان است. بصورت متوسط در 30 سال گذشته میانگین نرخ مسکن در تهران هزار دلار بوده است. بازار مسکن متوسط نرخ دلار را 30 هزار تومان میبیند. نسبت P به عنوان قیمت به R بعنوان اجاره بصورت معمول در بازار مسکن باید بین 15 تا 25 هزار تومان باشد. درحالی که این نسبت در بسیاری از مناطق مخصوصاً مناطق یک تا پنج به 50 تا 70 رسیده است.

این نشان می‌دهد در این نسبت قیمت بسیار بالا و یا اجاره بسیار پایین است. از آنجایی که اجاره نزدیک به 60 درصد سبد خانوار در تهران را تشکیل می‌دهد، نمی‌توان گفت اجاره پایین است. پس می‌توان گفت متری 30 میلیون تومان نشان می‌دهد بازار مسکن در شرایطی قرار دارد که اگر توافقات سیاسی رخ دهد و دلار محدوده با ثباتی پیدا کند، احتمالا وارد دوره رکود می‌شود و حجم معاملات کاهش می یابد.

بورس از چاپ پول جلوگیری کرد

باید منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و توافقات سیاسی بود که نگرش رئیس جمهور جدید به اقتصاد چیست. قطعا بهتر است رئیس جمهور دخالتی در بازار سرمایه نداشته باشد. حضور دولتی ها باید به صفر برسد و بازار باید با ساز و کار عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود.

رئیس جمهور اخیرا اعلام کرد انتظار داشت در سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان سهام دولتی فروخته شود اما در نهایت 35 هزار میلیارد تومان سهام به فروش رسید. 17 هزار میلیارد تومان هم که مالیات بود. با توجه به این آمار باید از بازار سرمایه که به اصطلاح سپر تورمی شده، تشکر کرد. در واقع 50 هزار میلیارد تومان از دل بازار سرمایه ای که ظرفیت نداشت بیرون کشیده شد که سپر بلای اقتصادی در سال 99 شود تا چاپ پول صورت نگیرد.

مردم  از بازار سرمایه آسیب دیدند

سران قوا اخیرا وارد عمل شدند زیرا بسیاری از مردم عادی زخم خوردند و بدون توجه به هشدار کارشناسان، زندگی را به بورس سپردند. نزدیک به هفت میلیون کد سهامداری جدید صادر شده که مردم عادی آسیب دیده هستند. نزدیک به 4.5 میلیون نفر با دارایی کمتر از 10 میلیون تومان در بازار سرمایه حضور دارند که قطعا آسیب دیده هستند.

سران قوا هم به همین دلیل تشکیل جلسه دادند. مصوباتی که ماحصل مشورت با اهالی بازار بود انجام شد. اما اینکه این مصوبات چه زمانی رنگ و بوی واقعیت پیدا کند مشخص نیست. شاید بتواند در کوتاه مدت اثر تعادل بخشی روی بازار بگذارد و باید تلاش شود تکانه منفی از بین برود.

انتشار اوراق تبعی و سیگنال مثبت به بازار

صندوق توسعه بازار برای صندوق های درآمد ثابت از امروز 5 هزار میلیارد تومان اوراق تبعی منتشر می‌کند. انتخاب سهم ها بسیار عاقلانه است. زیرا تقریبا بیش از 60 درصد فعالین بازار سرمایه یکی از این سهم ها را در پرتفوی دارند و بسیاری از این سهم ها تا سررسید اواسط سال 1401 بازدهی حداقل 40 درصدی داشته باشند

رنگ و بوی بازار بهتر خواهد شد

با توافقات سیاسی شرایط ارزآوری شرکت ها بهتر و نیاز به تخفیفات کمتر می‌شود. شرکت ها در زمان تحریم مجبور بودند محصولات را کمتر از قیمت جهانی صادر کنند اما با به نتیجه رسیدن توافقات سیاسی،  قدرت چانه زنی شرکت های ایرانی بالاتر می‌رود. بطور کلی با روشن تر شدن شرایط سیاسی و انتخابات و حمایت صندوق توسعه بازار و انتشار اوراق تبعی، بازار در بازه زمانی نیمه دوم اردیبهشت و خرداد، رنگ و بوی بهتری نسبت به 1.5 ماه ابتدای سال خواهد گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام