اثر مثبت ۶ اقدام بر روند بازار + پیش بینی توزیع سود بالای شرکت‌ها در مجامع

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص فضای کنونی بازار سرمایه به صدا و سیما گفت: بخشی از فضایی که امروز در بازار سرمایه حکمفرما است، فضای روانی و غیر اقتصادی به دلیل اعتماد نداشتن مردم است. دولت در نیمه نخست سال گذشته در مدیریت و نظارت در بازار سرمایه کوتاهی کرده و تکالیف را به درستی انجام نداد به همین دلیل فضای بازار سرمایه با افت شدیدی همراه بود.

وی افزود: دولت باید به نحوی عمل کند که بازار سرمایه از فضای روانی کنونی خارج شود. در نیمه نخست سال ۹۸ به دلیل عدم نظارت دولت قیمت برخی از سهم ها بی رویه و بدون منطق و کارشناسی افزایش یافت و مردم با قیمت‌های بالا مبادرت به خرید سهام کردند. باید دولت از طریق سازمان بورس جلوی این افزایش بی رویه قیمت‌ها را می‌گرفت که این اقدام انجام نشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در نیمه نخست سال ۹۹ نیز که بازار شروع به ریزش کرد مجلس پیشنهاد‌های کارشناسی را به دولت ارائه داد اما متاسفانه این محور‌های کارشناسی مورد توجه قرار نگرفت.

پورابراهیمی عنوان کرد: اقداماتی مانند اصلاح دامنه نوسان به صورت متقارن، کاهش حجم مبنا به یک سوم، اقداماتی در خصوص صدور مجوز‌ها و واریز ۸۰ درصد مالیات شرکت‌ها به صندوق تثبیت بازار و انتقال ۱۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه که اخیراً صورت گرفته می‌تواند اثرات مثبتی در این بازارداشته باشد.

به گفته وی، یکی از اقداماتی که دولت باید در نظر بگیرد قیمت گذاری دستوری است. بیش از ۴۰ درصد سهام بازار متعلق به صنایعی است که قیمت گذاری دستوری دارند و مردم با خرید آن‌ها متضرر می‌شوند. قیمت گذاری دستوری در صنایعی چون فولاد، پتروشیمی و خودرو سازی مسبب ورود سالانه میلیارد‌ها تومان به شبکه دلالی و واسطه گری است که باید با تغییر این مشکلات از بین برود.

پورابراهیمی تصریح کرد: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها هزینه شرکت‌های صادراتی و هزینه نقل و انتقالات کاهش پیدا کرده و انتقال منابع آسان‌تر انجام می‌شود. با تامین مالی شرکت‌های بورسی به واسطه فاینانس‌های خارجی نیز منابع خوبی وارد خواهد شد. سود شرکت‌های بزرگ و صنایع تاثیر گذار افزایش پیدا کرده و شرکت‌های بورسی که در خرداد ماه مجامع را برگزار می‌کنند سود بالایی را برای شرکت‌ها پیش بینی می‌کنند. امید می رود با اتفاقات مثبتی که در بازار سرمایه خواهد افتاد این فضای روانی از بین رفته و دوباره با رونق گذشته همراه باشد که بهبود آن می‌تواند در میان و بلند مدت اثر روانی را نشان دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام