قیمت سهام از این ارزان تر نمی شود / انتقاد از حقوقی ها و چند دلیل برای آینده مثبت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ماشاالله عظیمی که حدود یک ماه پیش به دلیل ابقا بهمن عبدالهی در ریاست اتاق تعاون ایران بعد از حدود ۷ سال مجبور به کناره گیری از حضور در شورای عالی بورس شد به ایرنا گفت: اصلی ترین عوامل موثر در شتاب افت طولانی مدت شاخص ، کاهش اعتماد و ترس سهامداران از ورود سرمایه ها به این بازار بود .

وی ادامه داد: گاهی ممکن است به دنبال برخی تصمیمات،  مشکلاتی رخ دهد که سبب شتاب در روند نزولی بازار می شود که باعث خواهد شد به سختی بتوان روند بازار را به حالت طبیعی بازگرداند و وضعیت معاملات را بهبود بخشید. در این میان سهامداران همیشه در انتظار روشن شدن وضعیت متغیرهای بیرونی مانند برجام هستند اما مسایلی مانند انتشار اخبار رسمی مبنی بر واریز حتمی منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازارسرمایه می تواند به شدت روند بازار را تغییر دهد .

این عضو سابق افزود: بنابراین مسئولان بهتر است تا قبل از اجرای تصمیمات، خبری اعلام نکنند تا ضمن جلوگیری از افزایش انتظارات سهامداران با عدم اجرای مصوبات، زمینه ترس و نگرانی فراهم نشود. با این حال با توجه به تصویب برخی از پیشنهادات ۷+۳ توسط سران اقتصادی دولت ، می توان شاهد روزهای مثبت بود.

عظیمی در مورد دامنه نوسان هم توضیح داد : از همان ابتدا اعلام شده بود تغییر این متغیر ، موقتا" نامتقارن می شود و به هیچ عنوان قرار نبود دائمی باشد. چرا که معاملات سهام با دامنه نوسان نامتقارن به سختی انجام می شود و نقدشوندگی برخی از سهام با ابهام همراه بود. بنابراین اگر در کنار اقداماتی مانند بازگشت دامنه نوسان متقارن، تصمیماتی دیگر اتخاذ شود ، روند معاملات بسیار بهتر می شود و دیگر نگرانی چندانی بازار را تهدید نمی کند.

وی ادامه داد : اجرای مصوبات سران قوا هم اعتمادها به بازار باز می گرداند و به دلیل ورود نقدینگی ، می توان شاهد معاملات مناسب بود. بازارگردان ها نیز باید به معنای واقعی به وظایف عمل کنند و حقوقی ها هم کنترل شوند تا یک طرفه به سود شرکت و نهاد مالی فکر نکنند. این گروه بازار را فقط به نفع خود می بینند در حالی که باید این بازار را به عنوان بازاری بهم پیوسته در نظر گرفت تا بتوان از طریق تصمیمات اتخاذ شده، کلیت بازار را بهبود بخشید اما در شرایط فعلی حقوقی ها ، بازار سهام را بهم پیوسته نمی بینند و اهداف هماهنگی را دنبال نمی کنند.

عظیمی افزود : در این میان ، سهامداران هم باید صبور باشند . چرا که قیمت سهام، ارزان تر از قیمت های فعلی نمی شود. از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم در اقتصاد که هیچ خطری بازار را تهدید نمی کند، روند فعلی بورس تعجب آور است و شاخص نباید چنین روندی را داشته باشد . آن هم با توجه به اینکه بازار سرمایه ، عمیق بوده و مانند گذشته نیست که سهامداران هوشیار نیستند .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام