افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی صحت ندارد و بعید است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی احسان ظفر با تکذیب شایعه افزایش قیمت لبنیات به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از آذر سال گذشته تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری اعلام نشده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری قیمت خرید هر کیلو شیر از دامدار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رشد داشته در حالی که مصوبه قانونی در این زمینه اعلام نشده و نرخ مصوب همچنان ۴۵۰۰ تومان است. با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بعید است قیمت محصولات لبنی افزایش یابد. هم اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کیلو و در ایران ۵۰ تا ۶۰ کیلو است که با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به سال‌های اخیر کاهش داشته است. لذا دولت باید یارانه لبنیات تخصیص دهد تا محصول نصف قیمت به دست تولیدکننده برسد.

ظفری گفت: با جذب شیر مازاد صنایع لبنی در کارخانه‌های شیرخشک، دیگر دامداران نگران محصول مازاد نیستند. در حالی که افزایش تولید شیرخشک به معنای کوچک شدن سفره خانوار است.سیاست دولت مردم محور نیست و به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعرفه دریافت می‌کند. در حالی که افزایش تولید و صادرات شیرخشک بیانگر کوچک شدن سفره خانوار و محصولات لبنی از سبد مصرفی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام