نگرانی شدید اروپا از اقدام ایران و آخرین مواضع آمریکا برای لغو تحریم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در آستانه برگزاری ششمین دور مذاکرات احیای برجام در وین ، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام نگرانی شدید از اقدام ایران در تعلیق پروتکل الحاقی اعلام کرد: اروپا در این برهه حساس زمانی بر تعهد راسخ برای حمایت از برجام تأکید می‌کند و مصمم به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق است.

برجام حائز اهمیت راهبردی و یکی از عناصر کلیدی معماری منع اشاعه جهانی است. اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد از اجرای این توافق منطق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند. رفع تحریم هم یکی از اجزای ضروری برجام بوده و اتحادیه اروپا کاملاً به تعهداتی چون رفع تحریم‌های ایران عمل کرده اما از تصمیم ایران در تعلیق اقدامات شفافیت‌ساز مطرح‌شده در برجام از جمله پروتکل الحاقی به شدت ابراز نگرانی می‌کند. چرا که دسترسی آژانس اتمی به سایت‌ها، اماکن و اطلاعات مرتبط در ایران کاهش یافته است.

در این میان آنتونی بلینکن در آخرین اعلام مواضع آمریکا درباره ایران به نمایندگان سنای آمریکا گفت: انتظار می رود حتی در صورت بازگشت به برجام، صدها مورد از تحریم‌ها همچنان باقی بماند و شامل مواردی که در زمان ترامپ وضع شده هم خواهد بود. این تحریم‌ها اگر با برجام ناسازگار نباشد تا زمان تغییر رفتار ایران باقی می‌ماند.

انتهای پیام