درخواست صنعت بورسی از رئیس جمهور آینده و اعلام ۳۵ اولویت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی شرکت هایی چون لوازم‌ خانگی‌ پارس‌، پیام ، سرما آفرین ، آبسال، پارس الکتریک ، کارخانجات‌مخابراتی‌ایران‌، بوتان و... صنعت کوچک بورسی لوزام خانگی را تشکیل می دهند که انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با صدور بیانیه ایی خواهان حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید توسط رئیس جمهور آینده شد و 35 اولویت‌ را اعلام کرد:

- افزایش سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران

- بهبود نظام حکمرانی بخش خصوصی با رعایت اصول شیوه اداره مطلوب، با رویکردی راهبردی و قابل ارزیابی به منظور چابک سازی و بهبود قابلیت نمایندگی و اثرگذاری اتاق بازرگانی ایران.

- بازنگری قانون اتاق بازرگانی به منظور بهبود قابلیت‌های اجماع و یکپارچه سازی منافع، نظرات و ترجیحات اعضا و حل نارسایی‌های ساختاری موجود به ویژه با تأکید بر لزوم باز تعریف نظام تقسیم کار میان ارکان سیاست‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نمایندگی در اتاق ایران همچون انجمن‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌های مشترک و کمیسیون‌ها.

- توسعه نقش و جایگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با قدمتی 40 ساله به عنوان بزرگترین و تنها تشکل ملی این صنعت با ۲۵۰ عضو و واحد تولیدی و دارای سهم بازار ۹۰ درصدی از طریق ظرفیت سازی قابلیت‌های سازمانی، تمهید مشارکت نهادینه در ساختار سیاست‌گذاری اتاق بازرگانی، توسعه دسترسی تشکل‌ها به شوراها و مجامع تصمیم ساز و تصمیم گیر به منظور اتخاذ سیاست‌های صحیح و پایدار در صنعت و اقتصاد کلان ملی.

- دفاع از حقوق و منافع مشروع بخش خصوصی ایران در عین حفظ تعامل مؤثر با دولت .

- دفاع از اعتبار بخش خصوصی در افکار عمومی و توسعه نام و جایگاه انجمن‌ها و تشکل‌ها به عنوان مشاوری امین، متخصص و متعهد به منافع ملی و توسعه پایدار ایران اسلامی.

- اتخاذ مواضع صریح، عالمانه و راهگشا در موضوعات اساسی اقتصاد ایران.

- بهبود شاخص‌های مهم اقتصادی ایران از جمله رقابت‌پذیری، بهبود فضای کسب و کار، شفافیت، مالکیت معنوی، آزادی و امنیت اقتصادی و….

- تأکید بر اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار.

- تلاش برای جلوگیری از انحصار و گسترش رقابت‌پذیری از طریق ممانعت از مداخله دولت در بازار و جلوگیری از توسعه شرکت‌های ناکارآمد خصولتی.

- تداوم حضور فعال در صحنه‌های بین‌المللی و تسهیل و ظرفیت سازی ارتباط مبتنی بر منافع ملی میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی.

- حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و توسعه قابلیت‌های اتاق بازرگانی در ارائه خدمات کسب و کار به اعضا.

- تأمین مطلوب مالی بخش خصوصی از بورس و نظام پولی و بانکی.

- رفع مشکل تأمین مواد اولیه تولید و عدم تخصیص ارز به واحدهای تولیدی به عنوان سرمایه‌های ارزشمند ملی.

- رفع مشکل تأمین ارز تولیدکنندگان در سامانه نیما و مشکلات ثبت سفارش.

- برقرار نمودن هماهنگی لازم بین سازمان‌های مرتبط در جهت ایجاد ساز و کاری برای حل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران.

- تدوین و تصویب استراتژی جامع نگر و آینده نگرانه توسعه صنعتی .

- ارتقای فضای رقابتی و تقویت رقابت‌پذیری .

- حمایت هدفمند و محدود در یک بازه زمانی مشخص و محدود از تولید داخلی و تعیین تکلیف وضعیت حمایت از صنایعی که بیش از ۵ دهه در حال استفاده از امکانات حمایتی و تعرفه‌ای به منظور حفظ وضعیت خود هستند.

- تقویت دیپلماسی اقتصادی و به خدمت گرفتن سیاست خارجی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی .

- تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های صنعتی.

اجرای دقیق قوانین:

رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی مصوب ۸۶ ، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۹۰ ، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی مصوب ۹۴، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۹۸ ، تعیین تکلیف ساختار وزارت صمت و پرهیز از روش آزمون و خطا در ادغام و تفکیک بخش صنعت و تجارت ، بازگشت وزارت صنعت به جایگاه اصلی و تبدیل آن به نهاد سیاست گذار و تسهیل گر در صنعت ، - پرهیز از مداخله در نظام قیمت‌گذاری دستوری و تکلیفی برای کالاها و خدمات.

- اجتناب از استفاده از روش‌های نامتعارف و غیر معمول در تأمین کسری‌های بودجه و مسبب بی ثباتی وضعیت برخی متغیرهای اقتصاد کلان.

- پذیرش هزینه‌های تحمیل شده ناشی از مبادله مربوط به برخی رفتارها و تصمیمات سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی که به بخش خصوصی و صنعت و اثرگذار بر حاشیه سود و رقابت‌پذیری فعالیت بخش خصوصی و پرداخت آن به فعالان بخش خصوصی.

- تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها.

- ارتقای فضای مربوط به امنیت سرمایه گذاری به منظور جلوگیری از فرار سرمایه‌های داخلی.

- جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هدفمند در جهت تقویت بن مایه اقتصادی و صنعتی .

- مدیریت مؤثر جریان قاچاق کالا و ارز به جای مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

- کمک به پیش‌بینی‌پذیری و رویکرد آینده نگرانه به متغیرهای اقتصادی به منظور برنامه‌ریزی مؤثر و طرح ریزی و پیاده سازی انجام فعالیت‌های اقتصادی.

- ایجاد ثبات در بازار ارز به عنوان رکن تعاملات بین‌المللی اقتصادی.

- تعیین تکلیف یارانه‌ها در اقتصاد ایران.

- ایجاد زمینه‌های مربوط به جذب فناوری‌ها و تکنولوژی‌های به روز خارجی در بخش تولید.

- ضرورت پیوند مؤثر اهل فن صنعت با صاحبان پول و سرمایه.

علیرغم پیگیری‌های مکرر و دامنه دار و طرح دغدغه‌ها و مطالبات بخش خصوصی در حوزه‌های یاد شده همچنان بسیاری از مسائل مطروحه و تبیین شده صنعتگران و فعالان اقتصادی کماکان به قوت خود باقی بوده و نگرانی بخش خصوصی آن است که غفلت از تجارب فعالان اقتصادی و هشدارها و پیش‌بینی‌ها، شرایط پیش روی اقتصاد را بیش از گذشته نابسامان ساخته و مؤلفه‌های مؤثر بر تحقق شعار سال ، فاصله معنادار و عمیقی با این عنوان و خط مشی کلان داشته باشد.

انتهای پیام