کاهش شدید سود پالایشگاه ها باعث افت ۳ درصدی واردات نفت چین شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، واردات نفت چین در پی تلاش دولت برای پایین آوردن تولید سوخت  3 درصد کاهش یافت. پکن ذخایر مازاد سوخت در اختیار دارد و از شرکت نفت دولتی پتروچاینا خواسته، تجارت نفت با پالایشگاه‌های مستقل را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، تلاش برای کاهش تولید سوخت از آنجا ناشی می‌شود که حاشیه‌های سود پالایشگاهی نه تنها در چین بلکه در سایر نقاط آسیا هم تقریباً تا صفر کاهش یافته و از 1.56 دلار در هر بشکه در ماه آوریل (فروردین) تا 0.03 دلار در هر بشکه در ماه می (اردیبهشت) افت کرده است.

البته انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری با گسترش بیشتر واکسیناسیون کرونا و بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت، افزایش داشته باشد.

پکن کنترل سهمیه‌های واردات نفت را سخت‌تر کرده است. ماه گذشته با صدور اطلاعیه ای فوری از شرکت‌های سینوپک، شرکت ملی نفت دریایی چین (CNOOC)، سینوکم، چم چاینا و شرکت صنایع شمال چین خواست اطلاعات درباره نحوه مصرف نفت وارداتی را در اختیار کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات قرار دهند و مشخص کنند آیا این نفت را به سایر شرکت‌ها داخلی فروخته‌اند یا خیر.

خرید سالانه نفت توسط شرکت‌های دولتی چین 12 تا 16 میلیون تن کاهش یافته که معادل 240 تا 320 هزار بشکه در روز است.

دولت چین مسئله تولید آلاینده‌های کربن را بسیار جدی گرفته و واردات فراوان نفت و صادرات سوخت پالایش شده را موقتی پیش‌بینی می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام