احتمال کاهش چشم‌گیر قیمت نفتا با بازگشت میعانات ایران به بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  منابع صنعتی آگاه با ابراز نگرانی از احتمال کاهش چشم‌گیر قیمت نفتا با بازگشت میعانات ایران به بازار جهانی
به پلاتس اعلام کردند: در صورت لغو تحریم ها، صادرکنندگان ایرانی قصد دارند صادرات LPG را تا رسیدن به ظرفیت کامل افزایش دهند که در این صورت به عرضه خاورمیانه افزوده و هزینه‌های حمل محموله را افزایش می‌دهند. با فرض اینکه آمریکا تحریم‌ها را به طور کامل در نیمه دوم سال جاری رفع کند، ایران می‌تواند طی این مدت بیش از ۳میلیون تن صادر کند و ۳۳ کشتی برای حمل ضروری خواهد بود که شش کشتی بیشتر از حال حاضر است.

بر اساس این گزارش در صورت رفع تحریم‌ها، ایران می‌تواند میعانات هم صادر کند که قیمت‌ها در بازار نفتای آسیا را تحت فشار قرار می‌دهد. انتظار می‌رود میعانات پارس جنوبی قیمت رقابتی داشته باشد و اجازه دهد تولیدکنندگان پتروشیمی خوراک ارزان‌تری تامین کنند.

بازار نگران است رفع تحریم‌ها، بازار نفتا را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا میعانات ارزان‌تر خواهد شد و کره ای‌ها به جای خرید نفتا، میعانات بیشتری خریداری می‌کنند.

ایران پیش از بازگشت دوباره تحریم‌ها به کره‌جنوبی میعانات صادر می‌کرد و شرکت‌های کره‌ای بر اساس شرایط قیمت، میعانات و گریدهای مختلف نفتا استفاده می‌کردند.

طبق اعلام منبع آگاه در سنگاپور به محض اینکه ایران و آمریکا به توافق برسند، تهران می‌تواند فرآورده‌های نفتی را دوباره صادر کند و قطعا روی بازار نفتا تاثیر می‌گذارد. پیش از تحریم‌ها ایران میعانات زیادی به هیوندای، هانوآ و سایر شرکت‌های کره‌جنوبی صادر می‌کرد و اگر صادرات میعانات ازسرگرفته شود، تقاضا برای نفتا قطعا کاهش پیدا می‌کند.

پیش از تحریم‌ها صادرات ماهانه LPG ایران در آگوست (مرداد) سال ۲۰۱۸ به رکورد ۵۶۸ هزار تن و صادرات کل سال به ۲. ۵ میلیون تن رسید. در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ایران ۲. ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید LPG افزود که عمدتا از میدان گازی پارس جنوبی بود و انتظار می‌رود ۲. ۲میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید افزوده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام