فشار برای جلوگیری از تصویب نهایی مالیات برعایدی سرمایه و اعلام چند نرخ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رحیم زارع با اشاره به تصویب کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس و اعلام تعداد زیاد فعالیت‌های غیرمولد نظیر سفته‌بازی در بازارهای ارز، طلا، املاک و رانت جویی در واردات و گرفتن تسهیلات ارزان دولتی به خانه ملت، گفت: در برابر دریافت مالیات از تولیدات، کارمندان و اصناف ،هنوز زمینه دریافت مالیات از سوداگران مالیات فراهم نشده و در قانون مالیات‌های مستقیم هیچ‌گاه ماده‌ای به طور خاص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه وجود نداشته است.

وی افزود: فقط طبق ماده 23 بخش درآمد املاک قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1345 ؛ تفاوت قیمت خرید و فروش ملک به عنوان ، درآمد و عایدی محسوب و مشمول مالیات شده و سال 1366 فصل مالیات سالانه املاک ذیل باب مالیات بر دارایی‌ها مالیاتی شبیه مالیات بر عایدی سرمایه تعبیه شده بود و در سال 80 این ماده و مواد بعدی تا ماده 16 که مالیات سالانه املاک، مستغلات مسکونی خالی و اراضی بایر را شامل می‌شد حذف شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این میان ممکن است سوداگران برای فرار از مالیات به مصوبه مجلس هجمه وارد کنند ولی نمایندگان مصممند مالیات بر عایدی سرمایه به سرانجام برسد. چرا که مالیات بر عایدی سرمایه از ویژه خواری‌ها و سوداگری جلوگیری می‌کند. به همین دلیل سوداگران با ایجاد نگرانی و فضاسازی و مخالفت، سعی بر ایجاد حاشیه و فرار از پرداخت مالیات مانند سال‌های گذشته دارند.

زارع توضیح داد: طبق مصوبه کلیات این طرح، اغلب اقشار جامعه و فعالان بخش تولید مسکن از پرداخت مالیات معاف هستند و اولین انتقال خانه‌های نوساز معاف از مالیات است که موجب ایجاد جاذبه و حمایت بیشتر برای ساخت و ساز دارد.

نرخ مالیات ها

وی افزود: اراضی بایر به طور ثابت و بدون توجه به زمان باید میزان 40 درصد از عایدی را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند. در حوزه املاک، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 40 درصد، سال اول تا دوم 37 درصد و با افزایش هرسال از نگهداری 3 درصد کاهش می‌یابد و تا سال دوازدهم به بعد 4 درصد خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: مالیات وسایل نقلیه موتوری زمینی 30 درصد بوده و اگر بین یک تا 2 سال باشد، 20 درصد و بیشتر از 3 سال ، صفر درصد است. برای نگهداری طلا و ارز هم مالیات 30 درصد است و اگر بین یک تا 2 سال باشد، 20 درصد و بیشتر از 2 سال ، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 10 درصد خواهد بود.

زارع ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی هم به گونه ایی است که اغلب مردم ، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند و هر خانواده به تعداد اعضا از معامله ملک در صورت نگهداری بیش از یکسال معاف خواهد بود.

وی گفت: شاید بتوان ادعا کرد تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه ، دومینوی سرمایه‌ها به سمت تولید را به حرکت در می آورد و بازارهایی مانند مسکن دیگر با نوسان و التهاب قیمتی کاذب روبرو نمی‌شود و متقاضیان واقعی ، آسانتر می‌توانند صاحب‌خانه شوند.

انتهای پیام