۱۱۰ هزار خودروی ناقص و طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که عمده کسری آنها مربوط به قطعات الکترونیکی است به ایرنا گفت: تامین برخی قطعات از جمله هایتک (با فناوری بالا)، میکروچیپ‌ها و ریز تراشه‌ها به دلیل همه گیری کرونا به معضل جهانی تبدیل شده است.برخی دیگر از قطعات وارد شده و در گمرک مانده‌اند اما قطعه‌سازان توان ترخیص ندارند که این موضوع ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالبات‌ از سوی خودروسازان است.

وی افزود: تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان، معوقه‌های بیش از ۱۲۰ روزه است. این روزها خودروسازان توان پرداخت به‌موقع بدهی را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌سازی در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

این مقام صنفی ادامه داد: قطعه‌سازان توان دور زدن تحریم‌ها را دارند اما باید مطالبات‌ همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادها پرداخت شود که در شرایط فعلی و با این روش قیمت‌گذاری، خودروساز توان این کار را ندارد و تولید بیشتر با زیان بیشتری همراه خواهد بود.

نجفی منش گفت: بررسی‌های این انجمن حاکی از آن است که از محل اختلاف قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها، سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نصیب افرادی که در قرعه‌کشی‌ها برنده می‌شوند، خواهد شد.

تاثیرات منفی قطع برق بر صنعت

وی افزود: قطع برق آثار مخربی بر تولید قطعه‌سازان که بیشتر آنها در جاده قدیم و جاده مخصوص کرج مستقر هستند به دنبال داشته است. در برخی موارد قطعی بدون اعلام قبلی، سبب باقی‌ماندن قطعات داخل کوره‌ها و از بین رفتن آنها شده است. کاهش تولید در حال حاضر متاثر از قطعی برق در بین فولادسازان است و این موضوع باعث کاهش تولید قطعات وابسته به فولاد و افزایش قیمت آنها شده است.

نجفی منش ادامه داد: تاکنون تحت شرایط کمبود و قطعی برق، فقط یکی از خودروسازان بزرگ اعلام کرده که به تعطیلات می‌رود که بهترین فرصت برای تکمیل خودروهای ناقص است.

بر اساس این گزارش، توان و ظرفیت واقعی زنجیره تأمین، مشروط بر رفع موانع و چالش ها برای تولید ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال مناسب است.
اکنون از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده های یک،دو و سه حدود ۴۰۰ مورد تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام