اهداف سفر پادشاه عمان به عربستان‌ : ایران و تغییر ائتلاف‌ها در خلیج‌فارس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ با تحلیل رویکرد عربستان در قبال ایران در گزارشی اعلام کرد: سفر اخیر هیثم بن‌طارق پادشاه عمان پس از گذشت ده سال به عربستان‌ نشان‌دهنده تغییرات منطقه‌ای و تغییر اتحادها و ائتلاف‌ها در خلیج‌فارس است.زیرا ریاض در رویکردی جدید در حال نزدیک شدن به کشورهای دارای روابط گرم با ایران است.

آسمان‌خراش‌های ریاض در استقبال از بن‌ طارق با چراغ‌هایی به رنگ‌های قرمز و سبز به رنگ پرچم عمان روشن شدند. سلطان هیثم به شهر نئوم رفت. جایی که مورد استقبال ولیعهد سعودی محمد بن‌سلمان قرار گرفت. با توجه به تلاش عمان برای ایجاد تنوع در مسیرهای تجاری در این سفر بر سر افتتاح اولین گذرگاه زمینی مستقیم دو کشور توافق شد.

کابینه سعودی همچنین مقامات را مجاز به تهیه و امضای پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها با عمان در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، فرهنگ، ارتقای سرمایه‌گذاری‌ها، پست و حمل‌ونقل کرد.

"ایهام کامل" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه مشاوره ریسک سیاسی اوراسیا گفت: در پشت‌صحنه کارهای زیادی انجام شده تا اتفاق قابل‌توجهی بین سعودی‌ها و عمانی‌ها بیفتد.در ریاض، سلطان هیثم در خصوص منطقه خلیج‌فارس، متمایل به سمت و سوی عربستان‌ تلقی می‌شود. از سوی دیگر، رابطه نزدیک با ریاض می‌تواند برای عمان مزیت اقتصادی تلقی شود.

وی افزود: کشوری که در تلاش است اقتصاد را از نفت دور و متنوع کند.در این میان، محمد بن‌سلمان درحال نزدیک‌شدن به کشورهایی است که ریاض قبلا با آنها بر سر رویکرد در مورد ایران اختلاف داشته است. در این ارتباط می‌توان به ایجاد روابط نزدیک‌تر ریاض با عراق اشاره کرد که در ماه مارس بن‌سلمان میزبان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بود.

از سوی دیگر، عربستان در سال جاری با قطر که از سال۲۰۱۷ قطع ارتباط کرده بود، آشتی کرد. همزمان اختلافات میان عربستان‌ و امارات‌ بر سر سیاست‌های نفتی، دیدگاه‌های ژئوپلیتیک و رقابت اقتصادی افزایش یافته است. بن‌سلمان به‌ طوری متفاوت در مورد امور منطقه فکر می‌کند و بیشتر علاقه‌مند به ایجاد رابطه چندجانبه و بسیار گسترده‌ با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است.

اختلاف عربستان و امارات بر سر تولید نفت طی هفته‌های اخیر به سرتیتر اخبار تبدیل شده بود. طرفین در اجلاس اوپک‌پلاس دو پیشنهاد افزایش میزان روزانه تولید نفت و تمدید توافق سال ۲۰۱۸ در مورد تعیین سهمیه اعضا را در یک بسته قرار داده بودند.

سهیل محمد فرج المزروعی وزیر انرژی امارات مخالف افزایش تولیدنبود اما نمی‌توانست با تمدید توافق موافقت کند. زیرا بیش از حد زیان کرده و خواستار افزایش سهم فروش روزانه‌ در سال ۲۰۲۲ است.

عمان و عربستان‌ با وجود داشتن مرز مشترک، طی سال‌های طولانی روابط سردی داشتند. مقامات سعودی همواره نسبت به روابط صمیمانه عمان با ایران حساس بودند. درحالی‌که مقامات مسقط بی‌طرفی دقیقی را در یک منطقه بی‌ثبات به نمایش ‌گذاشته و نسبت به نفوذ بیش از حد همسایه بزرگ‌تر نگران بودند.

مرگ سلطان قابوس در سال گذشته که به مدت پنج دهه بر عمان حکومت کرد، فرصتی برای تغییر به وجود آورد. سفر به عربستان اولین سفر سلطان هیثم به خارج از زمان به قدرت رسیدن بود. روابط عمان و عربستان‌ قرار است بعد از این سفر فرازهای جدیدی داشته باشد و دوره جدیدی از رفاه و همکاری گسترده را آغاز کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام