نگرانی از آینده سومین رمزارز بزرگ جهان و خطری بالقوه برای ثبات مالی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی ان بی سی، "تتر" سومین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است که برخی اقتصاددانان از جمله یکی از مقامات بانک فدرال آمریکا را نگران کرده است. این ارز دیجیتال توسط شرکت هنگ‌کنگی به نام تتر لیمیتد ارائه ‌شده و چون پشتوانه آن دلار است و به آن وصل شده به آن USD Tether می‌گویند که در پلت‌فرم‌های معاملاتی به‌طور خلاصه USDT نوشته می شود.

بر اساس این گزارش، ماه گذشته اریک روزنبرگ سیاستمدار آمریکایی و رئیس بانک فدرال‌رزرو بوستون درباره تتر هشدار داد و آن را خطری بالقوه برای ثبات مالی اعلام کرد.

به گفته برخی سرمایه‌گذاران از دست دادن اعتماد به‌ نفس در خصوص تتر می‌تواند "غوی سیاه" کریپتو باشد؛ رویدادی غیرقابل‌پیش‌بینی که به‌شدت بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

تتر به‌عنوان پولی باثبات شناخته می‌شود. اینها ارزهای دیجیتالی هستند که برای حفظ ارزش پایدار به دارایی‌های دنیای واقعی همچون دلار گره ‌خورده‌اند. برخلاف اکثر ارزهای رمزنگاری‌شده که غیر وابسته شناخته ‌شده‌اند. به ‌عنوان ‌مثال بیت‌کوین در ماه آوریل(فروردین) به بالاترین حد یعنی حدود ۶۵هزار دلار افزایش یافت و از آن زمان تقریبا به نصف ارزش در آن ماه رسیده است.

از ابتدا تتر طراحی ‌شده بود تا بر مبنای دلار باشد. درحالی‌که ارزش رمزارزهای دیگر اغلب در نوسان هستند، قیمت تتر معمولا معادل یک‌دلار است. هرچند همیشه این‌طور نیست و نوسان در ارزش تتر در گذشته باعث ترس سرمایه‌گذاران این حوزه شده بود. به ‌عنوان ‌مثال در یکی از روزهای اکتبر ۲۰۱۸، تتر، رمزارزی که سازندگان آن ادعا می‌کنند ۱۰۰درصد از طریق ذخایر ارزی فیات پشتیبانی می‌شود به قیمت  ۹۶۵. ۰ دلار معامله شد که ۵. ۲درصد کاهش نشان می‌داد و اوایل صبح آن روز به ۹۳سنت سقوط کرد.

معامله‌گران کریپتو اغلب از تتر برای خرید رمزارزها به‌عنوان جایگزین اسکناس سبز استفاده می‌کنند. این اساسا برای آنها راهی ایمن‌تر فراهم می‌کند که به دنبال ایمنی در یک دارایی باثبات‌تر طی نوسانات شدید در بازار رمزارز باشند. بااین‌حال، بحث ارزهای کریپتو، مهارشده نیست و بسیاری از بانک‌ها با توجه به سطح ریسک‌پذیری از انجام کسب‌وکار با مبادلات ارز دیجیتال اجتناب می‌کنند و  نیاز به ارز باثبات (stablecoin) به وجود می‌آید.

چرا تتر بحث‌برانگیز است؟

برخی سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگران هستند که شرکت ارائه‌دهنده و حامی تتر ذخایر دلار کافی برای ثابت نگه‌داشتن قیمت این ارز نداشته باشد. در ماه می (اردیبهشت)، شرکت تتر میزان ذخایر برای ارز ثابت را شکست و اعلام کرد تنها کسری از دارایی‌ها، بیش از  ۹. ۲ درصد به‌ صورت نقدی بود.درحالی‌که مقدار زیادی به شکل اوراق تجاری بوده که شکلی از بدهی‌های ناامن و کوتاه‌مدت است.

طبق اعلام بانک جی‌پی‌مورگان، این امر تتر را در بین ۱۰ دارنده اوراق تجاری در جهان قرار داده و با صندوق‌های سنتی بازار پول مقایسه شده است اما این اتفاق بدون وضع هیچ‌ مقررات مشخصی صورت گرفته است. در حالی که تتر با بیش از ۶۰میلیارد دلار توکن در گردش، سپرده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های آمریکایی دارد.

اوایل سال‌جاری، دفتر دادستانی کل نیویورک با تتر و بیت فینکس (Bitfinex) به توافق رسید. بیت‌فینکس، صرافی ارز رمزنگاری‌شده مستقر در هنگ‌کنگ است که توسط شرکت آی‌فینکس (ifinex) اداره می‌شود، دفتر مرکزی آن در هنگ‌کنگ واقع ‌شده و در جزایر ویرجین انگلیس ثبت ‌شده است.

مقام ارشد اجرای قانون این ایالت، بنگاه‌های مالی را متهم کرده بود که صدها میلیون دلار برای سرپوش گذاشتن بر ضرر و زیان ۸۵۰میلیون دلاری هزینه کرده‌اند. در این توافقنامه تتر و بیت‌فینکس موافقت کردند که ۵. ۱۸میلیون دلار در این خصوص پرداخت کنند و از فعالیت در ایالت نیویورک منع شدند. با این‌ حال شرکت‌ها به کار غیرقانونی اعتراف نکردند.

تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان پیش ‌از این هشدار داده بودند از دست دادن ناگهانی اعتماد بازار به تتر می‌تواند به وارد شدن شوک نقدینگی شدید به بازار وسیع‌تری از رمزارزها منجر شود اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که افزایش ناگهانی برداشت تتر می‌تواند به سرایت این مشکل بالقوه در بازار منجر شود که این امر دارایی‌هایی فراتر از کریپتو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هفته گذشته، فیچ ریتینگز شرکت خدمات مالی آمریکایی هشدار داد، آزادسازی ناگهانی توده‌ای از توکن‌های تتر، می‌تواند بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت را بی‌ثبات کند. خطرهای کمتر از جانب سکه‌هایی است که به‌طور کامل توسط دارایی‌های جاری و ایمن حمایت می‌شوند. هرچند مقامات ممکن است هنوز نگران باشند که ردپای آن به‌طور بالقوه جهانی یا سازمان‌دهی باشد.

استیبل‌کوین‌ها از ذخایر ناچیز یا دارایی با ریسک بالاتر استفاده می‌کنند.لذا ممکن است با خطر اجرایی بیشتری مواجه باشند. تتر تنها استیبل‌کوین موجود نیست اما تا حد زیادی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین آنها است. از سایر استیبل‌کوین‌ها می‌توان به USD Coin و Binance USD اشاره کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام