نتیجه مجمع بانک ملت مشخص شد / زمان تقسیم سود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه بانک ملت صبح سه شنبه 29 تیر با حضور 60.7 درصد سهامداران برگزار و پس از قرائت گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به اسفند 99 و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و بنا به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 660 ریال سود خالص محقق شده هر سهم،  66 ریال سود نقدی معادل 10 درصد برای هر سهم توزیع شود.

براین اساس، سود سهامداران حقیقی که دارای حساب متمرکز فعال نزد بانک ملت هستند از 31 تیر واریز می شود. سود سهامداران حقیقی که فاقد حساب متمرکز نزد بانک ملت هستند با ارائه کارت ملی و اعلام کدبورسی و مراجعه به شعب بانک ملت و صندوق های سرمایه گذاری با درخواست کتبی، اعلام شماره حساب (شماره شبا) و تصویر مجوز فعالیت از 31 شهریور پرداخت می شود.

همچنین سود سهامداران حقوقی دارای تا 2 درصد سهام از 29 مهر و بیش از 2 درصد سهام از 30 آبان با درخواست کتبی، اعلام شماره حساب (شماره شبا) و ارسال مدارک لازم پرداخت می شود.

اهم اقدامات و دستاوردها از زبان مدیرعامل

محمد بیگدلی با ارائه عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی گذشته گفت: شاخص های مالی بانک با وجود تمامی فشارهای خارجی با رشد خوبی روبرو بود و اکنون یکی از شفاف ترین صورت های مالی بانک ها متعلق به بانک ملت است. ارزش روز بازار سهام بانک ملت در مقابل رشد 108 درصدی ارزش شاخص کل بورس با افزایش 118 درصدی رو برو شد. جایگاه نخست در بین بانک های تجاری بزرگ در مانده سپرده های قرض الحسنه جاری، مانده سپرده های ارزی، مانده کل مصارف، سرانه شعب در جذب سپرده های ریالی، سرانه نیروها در جذب منابع، سرانه شعب در جذب منابع و مبلغ و تعداد تراکنش های بانکی از جمله دستاوردها در سال 99 است.

وی با بیان اینکه بانک از ابتدای سال 97 طبق برنامه استراتژیک چهارساله، افق 1400 را در 9 محور تدوین و بر اساس آن، عملکرد را تنظیم کرد، افزود:  این محورها شامل سرآمدی در سودآوری پایدار و باکیفیت، چابک سازی و مهندسی مجدد فرآیندها، بهره گیری از ظرفیت های ارزی و بین المللی، بهبود اثر بخشی اعتباری، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، پیاده سازی بانکداری دیجیتال، ایفای مسئولیت های اجتماعی، مشتری مداری با رویکرد توسعه محصول و تعالی منابع انسانی است که برای هر محور برنامه های متنوعی تدوین شد.

این مقام مسئول مدیریت هزینه، تجهیز بهینه منابع، مولدسازی دارایی ها و افزایش سهم درآمدهای کارمزدی را از جمله برنامه ها برای تحقق سرآمدی در سودآوری پایدار و باکیفیت دانست و ادامه داد: منابع بانک ملت بهینه شده و دارایی های آن عمدتا با فروش اموال، املاک مازاد و وصول مطالبات به دارایی مولد تبدیل شده ضمن اینکه درآمدهای کامزدی بانک نیز افزایش یافته است.

بیگدلی با اشاره به رشد 57 درصدی سپرده های ریالی در سال گذشته در مقایسه با رشد 40.6 درصدی نقدینگی طبق آمار بانک مرکزی عنوان کرد: سهم درصد بانک ملت از بازار منابع بانک های تجاری از 19 به 20 درصد رسیده و این بانک بالاترین سهم درصد منابع را پس از بانک ملی در اختیار دارد. با وجود نوسانات شدید نرخ تورم در سال گذشته و فرار بودن سپرده ها از بانک ها و بازدهی مضاعف بازارهای رقیب، بانک ملت ضمن حفظ منابع پیشین در سال 99 بیش از 121.4 هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کرد.

وی از رشد 66 درصدی سپرده های هزینه زا و رشد 65 درصدی سپرده های غیرهزینه زا در سال 99 خبر داد و گفت: این رشدها با وجود رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و رعایت نشدن این نرخ ها از سوی برخی از بانک ها بدست آمده که نشانگر روان بودن فرآیندها و اعتماد عمومی به این بانک است که پایداری بیشتر سپرده ها را به همراه داشته است.

مدیرعامل بانک ملت 67 درصد از سپرده ها را هزینه زا و 33 درصد را غیرهزینه زا عنوان کرد و افزود: قیمت بهره ای پول در این بانک نیز از 11.08 به 10.43 درصد و قیمت غیربهره ای نیز از 4.52 به 3.86 درصد رسیده که باعث شده قیمت تمام شده پول بانک از 15.60 به 14.29 درصد برسد. جذب منابع کم هزینه زا، عدم ارائه نرخ های بالاتر از نرخ های مصوب بانک مرکزی و مدیریت هزینه های غیرعملیاتی و مطالبات از جمله دلایل کاهش قیمت تمام شده پول است. این بانک برای کاهش هزینه های غیرعملیاتی و مدیریت بیشتر بر هزینه ها به راه اندازی ستاد مدیریت هزینه اقدام کرده و با وجود رشد بی رویه قیمت ها و تورم در سال گذشته، موفق به کاهش قیمت غیربهره ای شده که در کنار کاهش قیمت بهره ای و کاهش قیمت تمام شده پول، باعث افزایش حاشیه سود شده است.

بیگدلی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در زمینه مولدسازی دارایی ها، نسبت دارایی های ثابت به 27 درصد رسیده و بانک از شمولیت مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید در بخش املاک خارج شده است. بانک سال گذشته با هدف مولدسازی دارایی ها، 1.6 هزار میلیارد تومان از املاک مازاد را به فروش رسانده است و در سال جاری با ورود گروه مالی ملت به بورس در بخش فروش سهام نیز عملکرد خوبی را در این زمینه به ثبت خواهد رساند.

وی به رشد 54 درصدی درآمدهای کارمزدی با وجود کاهش محسوس درآمدهای ارزی اشاره کرد و گفت: نرخ موثر جذب منابع بانک نیز 1.4 درصد کاهش یافته که ناشی از رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و افزایش سهم درصد سپرده های کوتاه مدت بوده که باعث افزایش یک درصد حاشیه سود بانک شده است. مصارف ارزی در سال گذشته 82 درصد، مصارف ریالی 71 درصد و جمع مصارف ریالی و ارزی 76 درصد بیشتر شده که عمده این تسهیلات در جهت حمایت از تولید پرداخت شده که در طول 10 سال گذشته بی سابقه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کل دارایی های ارزی از 25.2 میلیارد دلار در سال 98 به 26.7 میلیارد دلار و خالص وضعیت باز ارزی از 7.200 به 7.228 میلیون دلار افزایش یافته است. رشد 71 درصدی دارایی ها در سال گذشته نسبت به سال ماقبل مربوط به رشد دارایی های مولد و تسعیر دارایی های ارزی و حقوق صاحبان سهام نیز 39 درصد بیشتر شده است.

بیگدلی با بیان اینکه کل درآمدها به جز تسعیر 66 درصد و با تسعیر 218 درصد رشد داشته، گفت: سود قبل از کسر مالیات هم در سال گذشته 302 درصد، سود خالص 444 درصد و سود پیش بینی شده هر سهم 445 درصد بیشتر شده است. همچنین خالص تراز عملیاتی با رشد 118 درصدی، درآمد کارمزد پس از کسر کارمزد پرداختی با رشد 145 درصدی، خالص سود سرمایه گذاری ها با رشد 548 درصدی روبرو شد که عمدتا ناشی از مدیریت بهینه جذب منابع، رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و افزایش سهم درصد درآمدهای غیرمشاع بود.

وی به کسب رتبه برتر عملکرد مالی در بین تمامی بانک های دولتی و خصوصی شده بر اساس رتبه بندی وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: سرمایه پایه نافذ این بانک نیز از 7.8 هزار میلیارد تومان در سال 98 به 26.7 هزار میلیارد تومان در سال 99 و سرمایه نظارتی از 27.1 به 44.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که باعث افزایش توان تسهیلات دهی شده است.

بیگدلی به وضعیت مطلوب نقدینگی این بانک نیز اشاره کرد و گفت: عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی در تمامی روزهای سال گذشته، اعطای تسهیلات شبانه بین بانکی به سایر بانک ها با میانگین 14.3 هزار میلیارد تومان و شناسایی درآمد بیش از 3.6 هزار میلیارد تومانی تسهیلات شبانه اعطایی از نتایج اقامات انجام شده در این زمینه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام