نقش ۴ عامل در دومین ریزش سنگین و ۴۰ هزار واحدی شاخص + پیش بینی دو احتمال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی صفاری با اشاره به افت بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص بورس طی دیروز، روند معاملات بورس را هوشمند اعلام کرد و به ایرنا گفت: با توجه به مطرح شدن بحث قیمت گذاری دستوری در برخی از کالاها، فراهم شدن زمینه اصلاح شاخص بورس حتمی بود. به طوری که با طرح موضوع، معاملات وارد مدار منفی نشود جای تعجب دارد و در آن زمان دیگر نمی توان روند بازار را طبیعی دانست.

وی افزود: روند دیروز بازار سهام را نباید اصلاحی نامگذاری کرد بلکه عکس العملی بود که بازار در مقابل بحث قیمت گذاری دستوری نشان داد و باید آن را به عنوان روند یا رفتاری کاملاً درست ارزیابی کرد. روند فعلی را نمی توان ناشی از مسئله برجام یا تعیین تکلیف آن عنوان کرد. زیرا تاثیر این اتفاق بر روند بازار در بلندمدت رخ خواهد داد و سهامداران نباید نگرانی بابت اصلاح شدید شاخص بورس در کوتاه مدت تحت تاثیر نتیجه مذاکرات برجام داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع قیمت گذاری دستوری در کوتاه ترین زمان ممکن بر روند بازار و سود شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود. کلیت روند منفی معاملات دیروز ناشی از ترس ایجاد شده در صنایع مختلف و تاثیرگذاری بر سهام مختلف شرکت ها بود. اگر اجازه دهند ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها باشد، بازار به روال عادی باز می گردد و می توان دوباره شاهد روزهای پررونق بود.

صفاری به سهامداران توصیه کرد: در وضعیت فعلی صبر داشته باشند و به هیچ عنوان هیجان را سرلوحه فعالیت ها قرار ندهند. زیرا رییس جمهور اعلام کرده حمایت از بازار سرمایه از اصلی ترین فعالیت های دولت سیزدهم خواهد بود که این موضوع به مرور تاثیر مثبتی بر روند بازار ایجاد خواهد کرد. قیمت گذاری دستوری همیشه منجر به فساد در بازار و اجحاف در حق تولید کننده و مصرف کننده می شود و دلالان هم با سوءاستفاده زمینه بهم ریختگی بازار را فراهم خواهند کرد.

روند فعلی معاملات بورس طبیعی است

آراد پورکار هم روند اصلاحی در بازار دیروز را به شکل گیری موج قوی صعودی شاخص بورس در کوتاه مدت ربط داد و گفت: در این مدت، اصلاحی جدی مسیر معاملات را تحت تاثیر قرار نداد. اکنون شاخص بورس درگیر مقاومتی بسیار مهم است و در کنار این مقاومت حقیقی ها و حقوقی ها روش محافظه کارانه ای را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند.

وی افزود: خرید و فروش حقوقی های بزرگ طی چند وقت گذشته منجر به تغییر جهت معاملات و شاخص بورس شد. حقوقی ها سهام را بر روی نقاط مقاومتی فروختند و به سمت سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت پیش رفتند. به دنبال چنین اتفاقی زمانی که نقدینگی از بازار خارج و وارد صندوق می شود، بازار به دلیل خروج نقدینگی و افزایش تقاضا در مدار اصلاحی قرار می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه روند فعلی معاملات را طبیعی خواند و ادامه داد: همیشه شاخص بعد از ایجاد صعودی سنگین نیاز به اصلاح و استراحت پیدا می کند که به دنبال آن باید شاهد دست به دست شدن سهام شرکت ها بود تا دوباره از این طریق زمینه رشد در کانال های بالاتر فراهم شود. در وضعیت فعلی، کانال یک میلیون و ۴٣٠ هزار واحد می تواند محدوده ای مثبت برای شاخص بورس باشد.

پور کار درخصوص اثر اخبار منتشره مبنی بر  تفاهم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیدار گروسی و اسلامی بر روند دیروز معاملات عنوان کرد: این اتفاق به دلیل زنده شدن امیدها برای ایجاد نتیجه مثبت در مذاکرات برجام در روند اصلاحی بازار بی تاثیر نبود. در صورت فراهم شدن زمینه های لازم برای  توافق برجام، شاهد کاهش کوتاه مدت نرخ دلار خواهیم بود که تبعات آن می تواند افزایش عرضه در معاملات بورس باشد. این درحالی است که دیروز نرخ دلار واکنش زیادی نشان نداد و با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه شد. بطور قطع بورس تا پایان سال می تواند بیشترین بازدهی را در میان بازارهای رقیب داشته باشد و بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

تداوم معاملات بورس در محدوده های فعلی

علی خسروشاهی با بیان اینکه روند صعودی شاخص بورس بعد از بازگشت رشد از خرداد و نزدیک شدن به مرز ۱.۶ میلیون واحد متوقف شد،گفت: شاخص بورس بعد از چند هفته نوسان در نهایت دیروز مرز روانی ۱.۵ میلیونی را از دست داد و در سطح کمتر از یک میلیون و ۴٩٠ هزار واحد قرار گرفت. با توجه به مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی حاضر به نظر می رسد بازار فعلاً در همین محدوده ها معامله شود اما این احتمال هم وجود دارد معاملات بورس تحت تاثیر تورم و افزایش نرخ ارز در مدار ملایم صعودی قرار بگیرد و با رشد همراه شود.

وی افزود: از طرف دیگر افت بیشتر قیمت سهام دور از انتظار است و می توان گفت محدوده های ۱.۴ میلیون واحد برای شاخص بورس یکی از مهمترین محدوده هایی است که نشان می دهد انگیزه ای برای افت بیشتر وجود ندارد. سهامدارانی که افق بلندمدتی دارند و برای دوره یک ساله سبد سرمایه گذاری را انتخاب کرده اند باید با خیالی آسوده، نگرش را بدون توجه به نوسانات روزانه و هفتگی ادامه دهند و بهتر است در شرایطی که بازار در مرحله اصلاح و نوسان قرار گرفته به سهام ارزنده اضافه و در زمان صعود بخشی از سود را شناسایی کنند.

خسروشاهی با بیان اینکه بورس در مقایسه با بحث های تورمی و افزایش نرخ ارز یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری است، ادامه داد: چنین پیش بینی وجود دارد که بورس بتواند تا پایان سال بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد و معاملات بهتری را در مقایسه با بازارهای رقیب در پیش بگیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام