دلار ۴۲۰۰ تومانی و ترجیحی همچنان به دارو تعلیق خواهد گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی طغیانی درباره حذف ارز 4200 تومانی و مدیریت بازار کالاهای اساسی در رادیو ، گفت: هدف از اختصاص ارز ترجیحی این بود که بعد از جهش ارزی، کالاهایی که با معیشت مردم سرکار دارند، دچار شوک قیمتی نشوند اما نه تنها اثر مثبتی نداشت، موجب افزایش بی رویه  قیمت ها شد.

وی افزود: نظر مجلس حذف ارز دولتی از آغاز سال بود اما دولت دوازدهم مخالفت کرد. براساس قانون بودجه باید تا پایان سال حذف شود ولی واردات دارو با ارز ترجیحی ادامه می یابد. این ایده هم وجود دارد که به جای پرداخت به داروخانه ها این ارز به بیمه‌ها داده شود.

طغیانی ادامه داد: درآمد نفت و مابه تفاوت ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی را می توان از طریق یارانه به گروه های هدف پیش بینی شده در قانون، پرداخت کرد.

بر اساس این گزارش، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق هم گفت: ارز 4200 تومانی برای اقتصاد ایران همچون سم و افیون است و سود حاصل از آن فقط نصیب دلالان شده و هیچ سودی برای تولید و مصرف کننده نداشت. وضعیت تولید در سال  جاری نسبت به سال گذشته در حال کاهش است و بهتر است به جای منابع ارزی، منابع ریالی در جهت تولید مصرف شود.

وی افزود: ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی در شش ماه دوم سال باید طوری باشد که از دست دلالان خارج شود و به سمت تولید حرکت کند.

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران هم گفت: ارز ترجیحی به جز رانت و فساد، حاصل دیگری نداشت و ندارد.دولت به جای دخالت در واردات کالاها، نظارت ها را افزایش دهد تا قیمت ها کاهش پیدا کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام