برکت یک میلیارد دلار واکسن را به دولت پیش‌فروش کرد/ دلایل تاخیر واردات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی تاجرنیا درباره وفور واکسن سینوفارم با تماس رئیسی با رئیس‌جمهور چین و درخواست خرید ۹۰ میلیون دُز واکسن به روزنامه شرق گفت: در ابتدا تصمیم وزارت بهداشت و نمکی واردات نبود. اگرچه همان ابتدا گفت برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته شده اما این سفارش برای کواکس بود و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نمی‌شد.

وی افزود: علت این مسئله هم تغییر رویکرد نمکی بود و دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای بصورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. مؤسسه تحقیقات رازی در مرحله تحقیقات خیلی جلوتر از برکت بود ولی به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود. عملاً نمکی و وزارت بهداشت زیر بار واردات نمی‌رفتند و نگاه آنها به تولید داخلی بود. برای همین صرفا بر همان دستور و سفارش کواکس اکتفا کردند و قصد هم نداشتند کاری بکنند.

این مقام مسئول ادامه داد: گویا برکت واکسن را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، 200 هزار تومان گرفته بود که با محاسبه برای 120 میلیون دُز از صندوق دولت عددی بیش از یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت.

تاجرنیا عنوان کرد: کل واکسن ایرانی که تا الان تولید شده، تنها چهار میلیون دز بوده و جالب این است زمانی که ظفرقندی در کلاب‌هاوس گفت، شنیدم خط تولید واکسن برکت به مشکل برخورده، بلافاصله به‌جای مسئولان برکت، وزیر بهداشت واکنش نشان داد و بعد از آن هم از خط تولید واکسن برکت بازدید کرد و مانور تبلیغاتی حسابی روی آن دادند.

وی درخصوص اینکه چرا در دولت جدید رویکردها نسبت به واردات واکسن تغییر کرد، توضیح داد: درست است که ممنوعیت ورود واکسن تنها فرانسه، انگلستان و آمریکا را دربر می‌گرفت اما عملا دست مسئولان را برای واردات واکسن آسترازنکا در ابتدای مسیر بست. علت شتاب روند واکسیناسیون و واردات واکسن دو دلیل عمده دارد. اول اینکه در کل دنیا به این نقطه رسیده‌اند که دیگر بحث جغرافیایی مهم نیست و باید بخش عمده‌ای از تمام مردم دنیا واکسینه شوند تا ایمنی از کرونا ایجاد شود و دوم رابطه خوبی که چین با دولت رئیسی دارد. این رابطه در دوران حسن روحانی وجود نداشت و حالا چینی‌ ها راحت‌تر به ایران واکسن می‌دهند.

چرا برکت به نتیجه نرسید؟

حجت‌ اله نیکی‌ ملکی سخنگوی ستاد اجرائی فرمان امام درخصوص اینکه چرا وعده‌ها و مدیران برکت عملی نشد؟ گفت: متأسفانه وعده تولید با کمی تأخیر محقق خواهد شد. برای این موضوع دلایلی وجود دارد از جمله اینکه مجوز واکسن برکت با بیش از یک ماه تأخیر نسبت به زمان وعده داده‌ شده صادر شد. شرایط کرونایی و شیوع سویه‌های جدید در برخی کشورها منجر به محدودیت‌های چند‌روزه پرواز از برخی مبادی شد که بخشی از تجهیزات خط تولید واکسن باید از آنها وارد می‌شد.

وی افزود: علاوه بر اینها، تحریم‌ها باعث بروز شرایطی غیرقابل‌ پیش‌بینی و منجر به تأخیر نسبت به برنامه تولید واکسن از سوی ستاد شد. برای مثال،مجوز صادرات برخی تجهیزات خط تولید با تأخیر نزدیک به یک ماه در کشور مبدأ صادر شد. البته در فرایند تولید از این دست مسائل بصورت مکرر رخ داد که همه منجر به اختلال در برنامه تولید شد. در رابطه با افزایش ظرفیت تولید، واردات بخشی از تجهیزات با تأخیر انجام شد و به همین دلیل خط دوم و سوم تولید با تأخیر وارد مدار تولید خواهند شد.

این سخنگو در پاسخ به اینکه بخش عمده‌ای از تأخیر در واکسیناسیون به دلیل وعده‌های واکسن‌سازان ایرانی بود که نتوانستند به وعده‌ها عمل کنند، آیا این مسئله را قبول دارید؟ تصریح کرد: برای واکسیناسیون کامل به حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن احتیاج است که شرکت‌های ایرانی وعده تولید ۵۰ میلیون دز را داده بودند. بنابراین باید حداقل صد میلیون دز واکسن وارد می‌شد که متأسفانه این اتفاق به دلایل متعدد رخ نداد.

نیکی ملکی ادامه داد: البته متولیان واردات واکسن اعلام کردند به رغم خرید واکسن از منابع متعدد، تحریم‌ها و محدودیت‌ها از یک سو و بدقولی تولیدکنندگان بین‌المللی واکسن از سوی دیگر مانع واردات واکسن شده است. باید توجه داشت واکسن ایرانی نه‌تنها باعث ایجاد محدودیت در واردات واکسن نشد بلکه به اذعان رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت وقت و همین‌طور تأکید مقام معظم رهبری، تولید واکسن ایرانی منجر به ایجاد گشایش در واردات واکسن شد. تحریم محصولات مبارزه با کرونا هم پس از صدور مجوز برای واکسن ایرانی لغو شد.

به گفته وی، اکنون خط اول تولید برکت با ظرفیت هفتگی 1.2 میلیون‌ دز در حال تولید انبوه واکسن است و از این خط تولید تا الان بیش از هشت میلیون دز واکسن تولید شده که تا پایان هفته تعداد دز واکسن تحویلی به وزارت بهداشت از پنج میلیون دز عبور خواهد کرد و مابقی تولیدات هم پس از طی فرایند های کنترل کیفیت، تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. خط دوم تولید هم با ظرفیت ماهانه هشت میلیون دز واکسن از شهریور وارد مدار تولید خواهد شد. فرایندهای لازم برای اضافه‌شدن خط تولید سوم با ظرفیت تولید ماهانه 20 تا 25 میلیون دز واکسن در حال انجام است و این خط تولید هم در آینده نزدیک وارد مدار تولید خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام