نرخ سود بازار بین بانکی به ۱۹.۳۵ درصد رسید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق تازه ترین گزارش بانک مرکزی ، نرخ سود بازار بین بانکی با افزایش  0.25 درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به 19.35 درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی طی هفته گذشته بالغ بر 28.3 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بانک ها تزریق کرد که به نسبت هفته های اخیر سطح بالایی به شمار می آید.

مجموع بسط نقدینگی در عملیات بازار باز و بازار بین بانکی طی هفته اخیر بیش از 47.2 هزار میلیارد تومان بود که بیشترین میزان هفتگی در دو بازار به شمار می آید و به معنای وضعیت بد کسری در حساب بانک ها و تلاش بانک مرکزی برای مدیریت این کسری است.

اعتبارات قاعده مند و افزایش آن علامتی از ازدیاد نرخ بهره است. برای کنترل این رقم بانک مرکزی اقدام به بسط پول در بازار باز با کمترین نرخ سود بسط (19 درصد ) در یک سال اخیر کرد.

نرخ بهره بین بانکی همانند انواع نرخ های بهره در بازار ارز به نرخ های سود در سایر بازارها جهت می دهد. هر نرخی در بازار بین بانکی  بر سایر بازارها تأثیر می‌گذارد. این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌ها است و وقتی در پایان دوره مالی کوتاه‌ مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

رشد نرخ سود بین بانکی تا 19.35 درصد باعث می شود هزینه تامین کسری افزایش پیدا کند و در پی آن بانک ها حاضر می شوند با نرخ های بالاتری به سپرده گذاران سود پرداخت کنند تا مشکل کسری بودجه را از بین ببرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام