آمارهای منفی بودجه بندی سابق و تصویری از رویه جدید/ اولین پرداخت بدون خلق پول

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسعود میرکاظمی در جریان جلسه امروز مجلس با اعلام اینکه وضعیت استقرار دولت، مناسب نبود به نمایندگان گزارش داد: اولین مشکل ، کسری کالاهای اساسی بود که بخشی از آن جبران شده و به تدریج با واردات کالاها حل می شود. خشکسالی نیز باعث کاهش تولید گندم شده و در بودجه سال جاری هم، برنامه ایی برای خرید گندم نیست. کرونا ، دیگر مشکل بود و تا قبل از استقرار دولت حدود 7.8 میلیون دوز واکسن تزریق شده بود که به 63 میلیون دوز رسیده و 80 میلیون وارد شده است .

وی ادامه داد: در حوزه انرژی ، اقدامات جدی مانند فروش نفت در دستور کار بوده و امید است از طریق مذاکره با کشورهای همسایه به خصوص ترکمنستان که آغاز شده ، وضعیت بهتر شود.

این مقام مسئول افزود:اما مشکل اساسی، کسری بودجه است که طی 8 سال گذشته رشد بی رویه در مصارف وجود داشت و پایان سال 91 که مصارف 89 هزار میلیارد تومان بوده به یک باره در بودجه سال جاری به سقف 9 هزار و 937 هزار میلیارد تومان رسید. یعنی در طول این 8 سال 10 برابر رشد در مصارف رخ داد .

میرکاظمی تاکید کرد: با این اوصاف کنترل ها شروع شده و ساز و کار بودجه ریزی به سمت جلوگیری از ریخت و پاش ها و حالت انقباضی هزینه ها رفته تا به درستی مدیریت شود. چرا که بدهی های سنگین به بانک مرکز، سازمان تامین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و بدهی دستگاه ها به پیمانکاران از سنوات گذشته به این دولت منتقل شده است.

وی گفت : مدیریت بر مصارف هم آرام آرام در دست گرفته شده و ماه گذشته برای اولین بار ، پرداخت های بدون خلق پول انجام شد و امید است در ماه های آتی هم تکرار شود .

معاون رئیسی ادامه داد: نتیجه عملکرد بودجه بندی سابق این بوده که با وجود مصارف بالا، منابع به اشکال مختلف خلق شده که نتیجه آن رشد اقتصادی 0.4 درصدی، تورم بیش از  23 درصدی ، بهره وری منفی یک درصدی و نرخ سرمایه گذاری منفی 4.6 درصد است. بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود. با این اوصاف سال آینده بودجه با با کمترین کسری و بهترین نوع ساختاری ، اصلاح می شود تا بسیار ساده و قابل رصد و اندازه گیری باشد.

میرکاظمی افزود: در این روش، سهم استانداران، فرمانداران، دستگاه های دولتی و سازمان های وابسته به دولت مشخص بوده و همه در منابع و مصارف نقش خواهند داشت . بر این اساس سهم هر دستگاه و هر استان در درآمدها و هزینه ها مشخص و هر ماه کنترل می شود تا تعهدات را محقق کنند.

به گفته وی ، بودجه 1401 اقدامی مشترک بین دولت و مجلس بوده که اشکالات بودجه های قبلی کاملا رفع می شود و می تواند شاخص های کلان را پشتیبانی کند. در 40 سال گذشته ، شاخص های کلان اقتصادی ، مطلوب برنامه ریزان نبود . چون هدف گیری نشده است.

انتهای پیام