ایراد به خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و ۷ اشکال دیگر صندوق توسعه ملی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر قادری درباره جلسه کارگروه اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و با موضوع بررسی اساسنامه صندوق توسعه ملی به خانه ملت گفت: اساسنامه این صندوق 8 ایراد دارد .

وی ادامه داد: طبق ترکیب هیات امنا صندوق توسعه ، دولت بدون حضور نمایندگان قوای مقننه و قضائیه ، قادر به تشکیل جلسه و تصمیم گیری است. همچنین بخشی از نفت تحویلی و خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از پرداخت سهم صندوق معاف است و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اگر سهم گاز و نفت این دو گروه افزایش یابد سهم صندوق از منابع وصولی کاهش می یابد.

این نماینده مجلس افزود: علاوه بر اگر در پایان هر سال 50 درصد از مانده حساب ذخیره ارزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود، منابعی در این حساب برای تامین کسری بودجه دولت در سال‌های دارای کسری باقی نخواهد ماند، بانک مرکزی متولی حساب ذخیره ارزی بوده که بهتر است صندوق توسعه ملی باشد. بنابراین ضرورت دارد دولت مکلف شود منابع قرض گرفته شده از حساب ذخیره ارزی را به این حساب برگرداند.

قادری گفت: با توجه به پایین بودن نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی، وام گیرنده تمایل دارد به بهانه های مختلف تقاضای امهال کند. سود صندوق توسعه ملی هم ناشی از فعالیت اقتصادی نبوده و مشمول مالیات نیست. بنابراین موضوع باید بصورت شفاف بیان شود و در قانون حداکثر ساخت اجازه انتقال تسهیلات ارزی به تولیدکنندگان داخلی داده شده که این موضوع باید در اساسنامه صندوق هم گنجانده شود .

به گفته وی ، بررسی طرح اصلاح مواد 16 و 17 قانون دائمی برنامه‌های توسعه ادامه دارد و بعد از اتمام، گزارشی به کمیسیون ارسال خواهد شد .

انتهای پیام