پاسخ به انتقاد از عملکرد مبهم دو صندوق+ رویه متفاوت معاملات سهام دارای صف

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی پارچینی در پاسخ به انتقاد فعالان از عملکرد غیرشفاف مدیران دو صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه و عدم اطلاع رسانی از نحوه حمایت این دو صندوق مهم به بورس پرس گفت : واقعیت این است که این دو صندوق همواره و بیشتر از همیشه در روزهای گذشته و سخت بازار ، نقش حمایتی را از طریق خرید سهام شرکت ها انجام می دهند اما طبق اساسنامه ، قادر به انتشار جزییات معاملات نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین درحالی عملکرد این دو صندوق در خرید و فروش سهام و در همه دوره های سال ، توسط سازمان بورس نظارت می شود که مشکل اصلی ناشی از عملکرد ضعیف بازارگردان ها است که به دلیل عدم تامین وجوه توسط سهامداران اصلی ، امکان حمایت منطقی و پایدار در روزهای منفی بازار را ندارند .   

این مقام مسئول در واکنش به رویه متفاوت معاملات سهام و مخصوصا سهام شرکت فرابورس در روزهای 7 و 10 مهر که از 3300 تومان چهارشنبه 7 مهر به 3000 هزار تومان شنبه 10 مهر و با 20 درصد کاهش یافت اما در سابقه معاملات 5 درصد مثبت ، ثبت و موجب تعجب و اعتراض برخی سهامداران شد، توضیح داد: این رویداد در نتیجه اجرای تبصره 3 ماده 12 دستورالعمل بازارگردانی سهام رخ داد که تاکنون از آن ظرفیت و رویه استفاده نشده بود و فرابورس برای اولین بار عملی کرد.

پارچینی افزود: طبق این تبصره اگر نماد شرکت دارای بیش از 5 روز متوالی صف خرید و فروش باشد ، بازارگردان می تواند درخواست برگزاری مرحله حراج ناپیوسته بدون دامنه نوسان 20 درصدی را به بورس یا فرابورس ارایه دهد تا طبق ضوابط تایید شده هیات مدیره ، درخواست انطباق با ضوابط ، حراج ناپیوسته انجام شود. برگزاری حراج ناپیوسته مشابه ترتیبات بازگشایی بدون دامنه نوسان قیمت در دستورالعمل معاملات بورس و فرابورس خواهد بود .

وی ادامه داد: طبق این رویه، اگر سهمی طی 4 روز کاری دارای صف فروش یا خرید باشد ، بازارگردان آن شرکت می تواند به ناظر فرابورس ، درخواست معامله تا 20 درصد منفی و مثبت ( هنگام صف فروش و خرید ) دهد که در صورت تایید ناظر فرابورس ، امکان پذیر است .

وی در برابر این سئوال که آیا این رویه منجر به تشدید رفتار سلیقه ای و تضاد منافع و بی توجهی به سهامداران و معاملات غیر واقعی و... نخواهد شد به بورس پرس ، گفت : به شخصه منتقد این رویه بوده و هنگام تشکیل صف های خرید و فروش چند روزه سهام باید از روش رفع گره معاملاتی یا تقاضای حراج با 4 برابر دامنه نوسان کرد تا چنین سهامی به تعادل برسند .

پارچینی ادامه داد: بر همین، دستورالمعل جدیدی تهیه شده که بعد از تایید نهایی هیات مدیره سازمان بورس ، اجرا خواهد شد و نقاط ضعیف رویه فعلی که تنها در سهام فرابورس رخ داده ، برطرف می شود.

انتهای پیام