عوامل اصلی ریزش اخیر شاخص و ۳ ریسک معاملات و پیش بینی آینده بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی عباسلو با اشاره به اصلی ترین عوامل اثرگذار بر روند نزولی شاخص به ایرنا اعلام کرد: نخستین موضوع، مسایل مطرح شده درخصوص توافق برجام و احتمال کاهش نرخ ارز است که در وضعیت فعلی به عنوان مهمترین مسئله در ریزش شاخص تلقی می شود. با توجه به شکل گیری توافقات بین ایران و عربستان و ارائه مجوز بازگشایی دفاتر کنسول گری در دو کشور این احتمال وجود دارد توافق برجام به زودی به مرحله نهایی برسد. بنابراین ترس فعلی بازار ناشی از احتمال افت قیمت دلار است.

تجربیات بدست آمده حاکی از آن است، نمی توان چندان شاهد کاهش شدید قیمت ارز در بازار بود. شرایط اقتصادی حاکم نشان می دهد قیمت و ارزش واقعی ارز باید در محدوده های فعلی باشد و نباید زیاد در انتظار کاهش شدید نرخ ارز بود. سهامداران باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که اگر نرخ دلار وارد مدار نزولی شود کوتاه مدت خواهد بود و بطور حتم دوباره به محدوده های فعلی باز می گردد.

شایعه‌ای که در بازار به حقیقت پیوست

شایعه تغییر رییس سازمان بورس و نیز دیگر ارکان بازار از جمله مسایل اثرگذار بر روند اخیر معاملات بود. این خبر در ابتدا و در میان فعالان حاضر در بازار همراه با شک و تردیدهایی بود اما اکنون به نظر می رسد جنبه عملیاتی یافته است. این امر به عنوان یکی از ریسک های بازار تلقی می شود و بهتر است اگر قرار بر تغییر رییس سازمان بورس است هر چه زودتر اجرایی شود. نباید اجازه داد تا تغییرات مدیریتی سازمان بورس، زمینه ایجاد اثرات فرسایشی و منفی در بازار فراهم شود. در صورت عدم تغییر بهتر است ابهام ایجاد شده در این زمینه برطرف شود تا بازار بتواند به مدار صعودی بازگردد.

خروج نقدینگی

انتشار اوراق و خروج نقدینگی از بازار باعث ایجاد ترس شد و نباید زمانی که شاخص بورس وارد روند منفی می شود خروج نقدینگی صورت گیرد. این مسایل باعث ایجاد بی اعتمادی و جلوگیری سرمایه گذاران از ورود سرمایه ها به بورس و حتی خروج نقدینگی ها خواهد شد. بطور حتم صنعت خودرو سازی، بانکداری و بیمه به دلیل بهبود معاملات بین المللی به دنبال کاهش قیمت ارز به دلیل توافقات ایجاد شده در برجام از این اتفاق، منتفع خواهند شد.  روند منفی در این صنایع ناشی از وجود جو منفی بازار است که به شدت این صنایع را تحت تاثیر قرار داد.

فرش قرمز برای سهامداران با انتشار گزارشات مثبت شرکت های بورسی

انتشار گزارشات مثبت 3 و 6 ماهه شرکت های پترو پالایشی منجر به ورود دوباره سهامداران به بازار و تصمیم برای خرید سهام با ارزش خواهد شد اما باید در ابتدا جو بی اعتمادی از سر بازار برداشته شود تا بتوان دوباره شاهد ورود نقدینگی های کلان به این بازار بود. سهامداران واقف هستند که با سرمایه گذاری در بازارهای خودرو، ارز، سکه، طلا و مسکن، مشمول مالیات می شوند و دیگر بازدهی مطلوبی نصیب آنها نخواهد شد.

سه ریسک مهم و تهدیدکننده معاملات بورس

بازار سهام در نیمه دوم سال تحت تاثیر سه ریسک خواهد بود. مسایلی مانند نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ بهره بر روند بازار اثرگذار هستند و می توانند منجر به تاثیرات منفی بر معاملات شوند. در مقابل، پیش بینی های صورت گرفته حاکی از افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی در نیمه دوم سال است که این مسایل می توانند با تاثیر مثبت بر روند معاملات همراه شوند.

وضعیت بازار در نیمه دوم سال بهتر از نیمه نخست ارزیابی می شود. تعیین تکلیف موضوع برجام و مسایل مربوط به مدیران سازمان بورس از  جمله عواملی هستند که بر تصمیم گیری سهامداران اثرگذار هستند و سبب جذابیت سرمایه گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام