تحلیل مالمیر از ۵ دلیل اصلاح شاخص، احتمال افزایش دلار و پیش بینی صعود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحمزه مالمیر با اشاره به دلایل اصلاح شاخص طی روزهای اخیر به سنا گفت: احتمال برگشت به مذاکرات برجام از یک سو، انتصاب صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی، پیش‌بینی آثار کاهش نرخ ارز توسط برخی از تحلیلگران و پیدا شدن ماینر و موضوعات پیرامون آن از سوی دیگر را می‌توان از عوامل موثر بر کاهش شاخص طی روزهای اخیر دانست.

وی افزود: همه سهامداران از ابعاد این موضوع آگاهی دقیقی ندارند و آن را یک موضوع حاد و عجیب و غریب تصور می‌کنند. بنابراین نسبت به آن واکنش نشان دادند. این موضوع همکاران سازمان و شرکت بورس را مشغول کرد تا به نهادهای مربوطه پاسخگو باشند و به موضوعات حاشیه‌ای بپردازند. تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و بورس تهران از دیگر دلایل ریزش شاخص محسوب می شود. عدم تعیین تکلیف در حوزه مدیریت با توجه به پایان دوره ۵ ساله اعضای شورای عالی بورس و تغییر احتمالی ریاست سازمان، بازار سرمایه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار با اشاره به تغییر رییس بانک مرکزی تصریح کرد: تصور بسیاری از فعالان بازار سرمایه این است که صالح‌آبادی همچون برخی از روسای پیشین برای تثبیت قیمت ارز یا حتی کاهش قیمت، اقدام به ارزپاشی کند در حالی‌که این موضوع نه تنها به کاهش قیمت ارز منجر نمی‌شود بلکه به خروج ارز از داخل و جمع‌آوری ارز از سوی عده‌ای منجر می‌شود در نتیجه، انجام این کار بسیار دور از باور است.

مالمیر ادامه داد: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز گزینه محتمل‌تری نسبت به کاهش آن باشد. بهترین گزینه برای بازار، تثبیت نرخ ارز است که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد، بتوانند برآورد دقیق‌تری از قیمت تمام شده و نرخ‌گذاری فروش داشته باشند و در نتیجه، عملکرد را بهبود ببخشند.بازار از مدت‌ها پیش کاهش نرخ ارز را در محاسبات لحاظ کرده و بر اساس آن با افت شدیدی مواجه شده است. در شرایطی که حتی سناریوی نامحتمل کاهش نرخ ارز تا محدوده قیمتی ۱۷-۱۸ هزار تومان پیش‌بینی و در پی آن منفی را پیش‌خور کرده و با توجه به رویکرد فاندامنتال و بنیادی به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی برای شرکت‌های بورسی پیش بیاید.

وی باتوجه به عملکرد تولید و فروش و صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها اضافه کرد: طی این دوره، شرکت‌ها عملکرد مناسبی داشتند. تمامی موضوعات مطرح شده، نشان از رشد بازار دارند و به ‌نظر می‌رسد مولفه‌هایی که اثر منفی دارند، همگی زودگذر باشند و پیش‌بینی می‌شود بازار در نیمه دوم سال صعودی شود. در صورت توافق در مذاکرات به دلیل دسترسی به بازارهای جدید و تسهیل در صادرات و به دنبال آن کاهش هزینه‌های ناشی از بیمه، حمل‌ و نقل و انتقال پول تسهیل می‌یابد. به طوری‌که برآیند این اتفاقات به نفع شرکت ها و سودآوری آنها است.​

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام