اثر فروش اوراق بر بورس و دو دلیل ریزش شاخص و سهم پول‌های مهاجر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید اسلامی بیدگلی درباره اثر فروش اوراق بر بازار سرمایه به ایلنا گفت: این موضوع را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. خروج پول از بازار سرمایه به سمت اوراق تحلیل درستی نیست و نیاز به بررسی جدی‌تر و داده‌های موثق‌تر دارد اما بطور قطع فروش اوراق بر روی نرخ‌ها اثرگذار است. 

وی افزود: وقتی نرخ‌ها افزایش پیدا کند بر روی ارزش بازار سایر دارایی ‌ها اثر می‌گذارد. چرا که نرخ تنزیل بالا می‌رود و سایر بازارها را تحت تاثیر قرار می‎دهد . بطور قطع بر جریان پول هم بی‌تاثیر نیست و دولت حتما باید برنامه زمان بندی شده برای فروش اوراق داشته باشد. اما فروش اوراق نمی‌تواند عامل و دلیل مهم خروج سرمایه از بورس باشد. آنهایی که این عامل را مهم ترین موضوع برای خروج پول از بازار سرمایه می‌دانند باید داده‌های آماری داشته باشند. چرا که بسیاری از پدیده‌ها در بازار مالی دچار همزمانی می‌شوند و علت و معلول نیستند.  

این مقام مسئول درباره دلایل ریزش شاخص و خروج سرمایه از بازار عنوان کرد: بی‌اعتمادی عمومی به بازار و بالا بودن نرخ تورم موضوعات بسیار مهمی هستند. به دلیل بالا بودن نرخ تورم، سرمایه‌ها به ویژه از نوع نقدشونده و در بازارهای مالی معمولا به سراغ بازاری می‌روند که از آن انتظار بازدهی در کوتاه مدت داشته باشند.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: بخشی از سرمایه که وارد انواع بازارهای دارایی می‌شوند اهداف کوتاه مدت سفته‌بازانه دارند. بنابراین رفتار آنها بر تمام بازارها اثرگذار است. دلیل اصلی نرخ تورم است که بسیار بالا است به همین دلیل با وجود تورم متوسط 40 درصدی، وقتی در طول مدت 6 ماه از یک بازار سودی کسب نشود، 20 درصد از سرمایه از دست رفته است. از این رو سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد محل سرمایه‌گذاری را تغییر دهد. در شرایطی که نرخ تورم بالا است، جریان نقدینگی سرگردان و سهم این گروه از پول‌های مهاجر در تمام بازارها افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به مقصد پول های خارج شده از بازار سرمایه تصریح کرد: برخی از کارشناسان بر این باورند پولی که از بازار سرمایه خارج  شده به سمت رمز ارزها رفته اما داده قابل اطمینانی در این زمینه وجود ندارد. رشد صندوق‎های با درآمد ثابت و سپرده‌ها نشان می‌دهد بخشی از پول ها به آن سمت هدایت شدند اما داده های بخش های دیگر از اقتصاد بسیار مخدوش است و نمی‌توان در این باره بررسی دقیق‌تر انجام داد.

اسلامی بیدگلی درباره وعده رییس جدید سازمان  بورس مبنی بر کاهش قرمزپوشی شاخص گفت: مدیران جدید سازمان نگران ایجاد شوک در بازار هستند و به همین دلیل سعی دارند اخبار خوش وارد بازار کنند اما باید بصورت همزمان دید سیاست‌گذاری کلان اقتصاد به نفع بازار سرمایه است یا نه. زمزمه خبرهای خوش به ویژه در حوزه حذف قیمت‌گذاری دستوری شنیده‌ شده اما اگر از این اخبار اطمینان وجود نداشته باشد فراخواندن مردم مجددا بازار را با چالش مواجه کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام