دو مصوبه مهم در راستای افزایش شفافیت ناشران بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن انصاری مهیاری در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس ، تمام شرکت‌های تولید کننده پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران به استثنای شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس با لحاظ شروطی ملزم به ارایه جدول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم در فصل "نتایج عملیات و چشم اندازها" در گزارش تفسیری مدیریت هستند.

بر اساس این گزارش، یکی از شروط لازم در این خصوص این است که باید ناشر مجاز باشد ، حداکثر سه متغیر خارج از کنترل مانند قیمت های جهانی مواد اولیه یا محصولات و نرخ ارز را در قالب تحلیل حساسیت ارایه کند.

تشریح مفروضات تهیه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) به ازای هر سهم و وجود ۵ احتمال برای جداول تحلیل حساسیت (سطر و ستون) از دیگر شروط لازم محسوب می شود.

ضرورت دارد در ذیل جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) به ازای هر سهم، جملاتی که حاکی از عدم اطمینان نسبت به مبالغ برآورد شده است و همچنین شرح این واقعیت که نتایج واقعی احتمالاً متفاوت از پیش بینی‌ها خواهد بود و تفاوت‌های حاصل می تواند با اهمیت باشد، درج شود.

همچنین برای ارایه جداول در موعد مقرر رهنمودهایی ارایه می‌شود. در صورتی که مفروضات تحلیل حساسیت سود (زیان) هر سهم پس از مقطع گزارشگری (تا قبل از مقطع گزارشگری بعدی) نیاز به بروز رسانی داشته باشد، باید آخرین اطلاعات و صورت های مالی با اعمال اصلاحات مجددا منتشر شود

مقرر شد در راستای افزایش شفافیت اطلاعات و صورت های مالی ناشران ثبت شده نزد سازمان در صورتی که سود (زیان) عملیاتی ناشر در اطلاعات و صورت های مالی دوره های میانی و یا سالانه نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل ، بیش از ۳۰ درصد تغییر یابد، ناشر موظف است توضیحات را در خصوص علت تغییر سودآوری در قالب فرم "توضیحات در خصوص اطلاعات و صورت های مالی منتشر شده" منتشر کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام