چهار شرط راه‌اندازی خط تولید قرص فایزر ایرانی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یک مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره راه‌اندازی خط تولید قرص فایزر ایرانی به همشهری گفت: تأیید سازمان غذا و دارو، عدم اختلال در نظام دارویی ، جمع‌بندی حقوق مالکیت فکری و ثبت در فهرست دارویی ، چهار شرط لازم برای راه‌اندازی خط تولید دارو بوده و عبور از این مراحل زمان بر است.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) نیست ، امکان تولید این دارو را مانند سایر داروها دارد. نیازی به آزمایش بالینی نیست . چرا که برخی رگولاتورهای دارویی در دنیا از FDA آمریکا و EMA اروپا مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران هستند و به محض در اختیار قرار گرفتن این دارو ، می‌توان آنها را در پروتکل درمانی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مسعود صادقی یکی از متخصصان شرکت دارویی فایزر در بلژیک ، درباره مراحل آزمایش‌ و تولید این دارو گفت: این قرص مراحل دو و سه آزمایش را طی کرده و درخواست مجوز مصرف اضطراری از آمریکا را داده است. همچنین شرکت فایزر به نیوزیلند، انگلیس ، استرالیا، کره‌ جنوبی و ... هم درخواست مصرف داده و قرار است این مجوزها به‌زودی صادر شود.

وی افزود: در گروه اول دریافت‌کننده پاکسلوید بر خلاف گروه دوم که دارونما دریافت کردند ، طی سه روز اول مصرف دارو هیچ بیماری بستری نشد . همچنین پس از ۲۸روز ،گروه دوم ۱۰مرگ و ۲۷بستری داشتند اما در گروه اول تنها سه بستری ثبت شد.

این کارشناش دارویی ادامه داد: اثربخشی پاکسلوید ثابت شده و یکی از مزیت‌های آن نسبت به رمدسیویر به‌ عنوان داروی بیمارستانی این است که می توان آن را در خانه مصرف کرد. البته بهترین زمان مصرف، قبل از شدت بیماری و پس از بروز علائم و تفاوت آن با داروی شرکت مرک (مولنوپیراویر) ۴۰ تا ۴۵درصد کارایی بیشتر و ۸۹درصد کاهش بستری و مرگ است. ضمن اینکه برای زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بی‌خطرتر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام