دو آفت بزرگ بورس‌ بازان که منجر به خروج پول‌ سهامداران حقیقی شده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد شکری درباره اوضاع پر از کش و قوس و حاشیه دار هفته های اخیر بازار سرمایه با انتشار مطلبی با عنوان "خروج سخت بورس از ریل نوسانی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد:  اظهارات ضد‌ و نقیض در حوزه اقتصادی ، روند معاملات بورس را تحت‌تاثیر قرار داده و با توجه به یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری مبنی‌بر ترسو بودن سرمایه، می‌توان به عمق فاجعه اتفاقاتی که این‌روزها در بازار سهام رخ می‌دهد پی برد.

در حالی شواهد نشان می‌دهد بازارسرمایه یکی از امن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود که عدم‌ ثبات در تصمیمات سیاستگذاران اقتصادی عملا راه ورود سرمایه‌گذاران را به این بازار بسته است.

این شرایط در هفته‌های اخیر با شدت بیشتری، داد و ستدها را تحت‌تاثیر عوامل منفی قرار داده است. به‌طوری که خروج بازار از ریل نوسانی به امری محال تبدیل شده و معامله‌گران با توجه به عدم‌ دسترسی به اطلاعات، قوانین و دستورالعمل‌های احتمالی اقتصادی، رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

گرچه بازارهای موازی نیز از نظر بازدهی چشم‌انداز روشنی ندارند اما این شرایط در بازار سهام، نمود بیشتری دارد. غیر قابل پیش‌ بینی بودن تصمیمات سیاست گذاران و متعاقبا غیر ممکن شدن خواندن دست بازار، دو آفت بزرگ بورس‌بازان است. به‌گونه‌ای که منجر به از رونق‌افتادن معاملات و خروج پول‌های حقیقی شده است .

سرمایه‌گذاران با این شرایط نمی‌توانند سمت سودهای کوتاه‌ مدت سوق پیدا کنند و بهره‌مندی از این نوع سود که در یکی دو سال اخیر به‌شدت باب شده در حال‌حاضر برگی سوخته است. حتی تحلیلگران بازار نیز زیر سایه شرایط حاکم بر اقتصاد و سیاست گذاری‌‌هایی که انقضای یک روزه دارند، نمی‌توانند از روند معاملات، پیش‌بینی دقیقی داشته باشند.

به‌رغم اینکه حرکت هفته‌های اخیر بازارسرمایه به‌ سختی امید داده و به شدت بی‌رمق بود ، دیروز شاخص‌ پس از فراز و نشیب هفته‌های قبل، وارد مدار صعودی شد و با اخبار مثبت افزایش سرمایه دو نماد پر طرفدار در جایگاه پر حاشیه یک‌‌‌میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این میان نباید از این مهم گذشت که چشم بازار سرمایه همچنان به بازار ارز است و مخابره هر سیگنالی از آن‌سوی بازار ، روند داد و ستدها را نیز وارد دور جدیدی از تغییرات می‌کند.

این در حالی است که گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها، امیدوارکننده‌ای است اما با این حال بازار نسبت به اخبار خارج از حوزه ، واکنش محکم‌تری نشان می‌دهد تا عوامل اثرگذار درونی . بازگشت شاخص‌ به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی ، فرصت جدیدی برای آرام شدن جو روانی حاکم بر بازار است اما از سویی با توجه به اینکه بارها شاخص به‌دنبال برخی دستورالعمل‌ها در این کانال نتوانسته نیمه بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را به‌دست آورد، نمی‌توان انتظار خیز جدی از قیمت سهام را داشت.

انتهای پیام