جهش عجیب۵۴۰ هزار میلیاردی بودجه شرکت‌های دولتی با وجود حذف ۲۲ شرکت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامحسین رضوانی با بیان اینکه به استناد تبصره ماده 182 آئین نامه داخلی مجلس، دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه شرکت های دولتی یک ماه زودتر از لایحه بودجه کل شده به خانه ملت گفت: دولت بر این اساس 15 آبان لایحه را به مجلس ارسال کرد و طبق آئین نامه بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی به دیوان محاسبات ارسال شد تا بعد از بررسی، گزارش آن به کمیسیون ذی ربط ارائه شود.

وی افزود: کلیات لایحه بودجه شرکت های دولتی در جلسه اول، بودجه دو شرکت بزرگ ملی نفت و گاز در جلسه دوم و در جلسه سوم بودجه شرکت غله بازرگانی و بانک ملی ایران بررسی شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی با وجود کاهش تعداد شرکت‌ها از 399 به 377 شرکت با رشد 540 هزار میلیارد تومانی  نسبت به سال گذشته افزایش یافته و حدود 2 میلیون و 112 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. چرا که  شرکت غله بازرگانی که 9 شرکت بوده با توجه به واگذاری‌های انجام شده، کاهش پیدا کرده و 3 ردیف بودجه سازمان صدا و سیما در یک ردیف تجمیع شده است.

رضوانی گفت: براساس بودجه 1401 شرکت های دولتی 10 درصد برای حوزه پرسنلی پیش بینی شده که موجب افزایش بودجه شده است. درآمد شرکت‌ها هم نسبت به سال گذشته رشد بهتری داشتند. یکی از ارقام بزرگ بودجه مربوط به 10 شرکت شامل نفت ، گاز ، پالایش و پخش، بازرگانی دولتی، سازمان بنادر و ... است. به طور مثال شرکت غله بازرگانی بیشتر در حوزه خرید تضمینی فعالیت دارد و تغییر نرخ ارز و میزان تامین کالاهای اساسی موجب شده ، بودجه این شرکت عدد بزرگی را در لایحه شرکت‌های دولتی رقم بزند.

وی افزود: بودجه شرکت ملی نفت براساس صادرات و فروش 1.2 میلیون بشکه ای در روز با نرخ ارز 20 هزار تومان و 55 دلار برای هر بشکه تعیین شده است.

رضوانی ادامه داد: برخی شرکت‌های دولتی زیان ده ، ماهیت شرکتی ندارند و باید تعیین تکلیف شوند. کانون پرورش کودکان و نوجوانان، سازمان حمایت، سازمان منابع هدفمندی و ... از جمله شرکت‌هایی هستند که تحت عنوان شرکت اداره می شوند اما با توجه به حکمی که در قانون سیاست های کلی اصل 44 آمده، تنها نیاز به مصوبه شورای عالی اداری دارند تا از زمره شرکت های دولتی خارج شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام