بانک‌ ها به قطعه سازان وام نمی‌ دهند/ گرانی محصولات تنها راه چاره خودرو سازان !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر حسین جلالی با اشاره به اینکه با شرایط فعلی راهی جز گرانی خودرو وجود ندارد به اقتصاد آنلاین گفت: قطعه سازان طی این سال‌ها برای جبران طلب معوق از خوروسازان ، نقدینگی را از طریق تسهیلات بانکی تامین کرده‌اند اما بسیاری از بانک‌ها سقف تسهیلات در نظر گرفته‌اند. لذا مسیر گرفتن وام‌های جدید بسیار دشوار شده است.

وی افزود: بر اساس برخی برآوردها، میزان بدهی و زیان خودروسازان به مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و زیان عملیاتی آنها در نرخ‌های فعلی باعث شده ، حتی امکان مدیریت هزینه‌های جاری هم وجود نداشته باشد.

این مقام صنفی ادامه داد: با گسترش فشارهای مالی بر خودروسازان آنها نه امکان بازپرداخت وام‌های بانکی را پیدا کرده‌اند و نه بدهی به قطعه سازان در این سال‌ها مدیریت شده و با معضل کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و تداوم این شرایط خطر تامین نشدن قطعات برای خطوط تولید و کاهش تولید سالانه خودرو را در بر دارد.

جلالی گفت: افزایش قیمت و کاهش دوباره آن نشان از تغییر نظر برخی تصمیم گیران دارد. خودروسازان مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را از منابع مختلف و با نرخ‌های متفاوت خریداری می کنند. لذا نمی توان انتظار داشت تمام این خریدها و قیمت‌ها به نرخی ثابت در فروش خودرو منجر شود. نادیده گرفتن این واقعیت باعث قیمت‌گذاری دستوری شده که امروز فشار فراوانی به خودروسازان و قطعه سازان وارد کرده است.

وی افزود: اصلاح قیمت قطعه سازان و افزایش قیمت خودرو تنها راه باقی مانده است . اگر بنا بود با نرخ‌های فعلی شرایط این صنعت مطلوب بماند، قطعا امروز این حجم از بدهی و زیان انباشته وجود نداشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام