ادعای بلومبرگ : مذاکرات آژانس با ایران شکست خورد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان "بازرسان هسته ای آژانس در آستانه مذاکرات وین به سفر ایران پایان دادند" با ادعای شکست و بی نتیجه بودن مذاکرات رافائل گروسی اعلام کرد: این مذاکرات نتوانست نگرانی‌ها در مورد دسترسی به سایت‌های حساس هسته‌ای ایران را حل کند که می‌تواند بر مذاکرات تهران با ۱+۵ که هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شود، تاثیر بگذارد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و رافائل گروسی مدیر کل آژانس، متعهد شدند در ماه‌های آینده برای حل مسائل فنی همکاری کنند.

تهران همچنین اراده جدی برای تعامل سازنده با ناظر هسته‌ای را ابراز اما اعلام کرده ، آژانس باید از اتخاذ مواضع سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران اجتناب کند.

به گفته گروسی ، سفر به تهران نشانه تمایل به گفتگو و درک یکدیگر است. بازرسان آژانس اخیرا از ادامه غنی سازی اورانیوم ایران در مکان‌های اعلام‌نشده خبر داده بودند. ایران همچنین از نصب تجهیزات نظارتی در کارگاه سانتریفیوژ توسط مانیتورها جلوگیری کرد.

دیپلمات‌های غربی برای ماه‌ها هشدار داده‌اند ، عدم همکاری ایران با بازرسان می‌تواند منجر به صدور حکم از سوی شورای حکام  شود. تهران در واکنش اعلام کرده ، چنین اقدامی احتمال احیای برجام را با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا را کاهش خواهد داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام