تحلیلی از نقش دو عامل در حرکت پول هوشمند به سمت بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پیمان حدادی با انتشار مطلبی با عنوان " تعلل ورود پول هوشمند به بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه با کمبود پول هوشمند دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی‌که پول هوشمند وارد بازارسهام می‌شود رشد قیمت‌ها را رقم می‌زند. گرچه این پول می‌تواند به همه بازارهای سرمایه‌گذاری سرک بکشد اما اثرپذیری ورود پول قدرتمند به بازار انکارناپذیر است. با توجه به وضعیت فعلی بازارسهام و روزهای نه‌چندان امیدوار کننده‌ای که سهامداران می‌گذرانند، آیا بورس ممکن است با حرکت پول هوشمند به سمت این بازار مواجه شود؟

در تحقق این اتفاق دو مولفه مهم را باید در نظر داشت. پول درشت تحت‌تاثیر چند عامل اثرگذار وارد بازارهای سرمایه‌گذاری ازجمله بازار سرمایه می‌شود. در وهله اول صاحبان این پول با بهره‌گیری از رانت اطلاعاتی در زمانی معین می‌توانند وارد سهمی خاص شوند. این اطلاعات گرچه محرمانه است اما به واسطه درز اخبار محرمانه از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی می‌تواند مسیر حرکت سرمایه بزرگ را به سمت بازارهای مختلف سرمایه‌ گذاری مشخص کند.

پول هوشمند از نظر حجم و اثربخشی از قدرت بالایی برخوردار است و می‌تواند مسیر و روند قیمت‌ها را تغییر دهد.  از منظر اثرگذاری نیز وضعیت به همین منوال است. به‌طوری که اگر حتی حجم پول زیاد نباشد اما اثربخشی آن توسط گروه‌‌هایی که وارد می‌شوند تعیین‌کننده است و گروه‌های حقیقی و حتی حقوقی‌‌هایی که به این سبک وارد بازار می‌شوند اثر را هم بصورت مثبت و هم منفی با ورود و خروج بر بازار می‌گذارند. 

بر این اساس، ورود و خروج پول هوشمند به بازار سهام قابل‌شناسایی است و مهم‌ترین آن فاصله از میانگین ماهانه و سه‌ماهه حجم معاملات است.  گرچه پول هوشند برای ورود نیازمند زمان بیشتری است اما برای خروج در بازه زمانی کوتاه بدون تعلل راه خروج را در پیش می‌گیرد. نکته قابل‌تامل درباره پول‌های هوشمند این است که پول بزرگ در زمان مشخصی که وارد یک سهم خاص می‌شود به‌دنبال رشد قیمت نیست.

در واقع پول‌ هوشمند در ابتدای امر با هدف جمع‌آوری سهم وارد می‌شود و سپس در جهت کاهش قیمت برای افزایش سهم بیشتر حرکت می‌کند. در مرحله دوم نیز با حجم کمی از معاملات شروع به رشد قیمت می‌کند. در مرحله سوم وقتی برای اکثریت سهامداران بازار مشخص می‌شود که در یک نماد معاملاتی پول هوشمند وارد شده به یکباره و از پیش تعیین‌شده ممکن است سرمایه هوشمند از بازار خارج شود. به همین دلیل است که در این فرآیند رانت اطلاعاتی در ورود و خروج پول حرف اول را می‌زند.

در این میان ورود پول هوشمند همیشه به معنای برد یک‌طرفه نیست و گاهی نیز ممکن است پول‌های بزرگ به هدفی که دارند برای ورود به بازارهای مختلف نرسند. در برخی موارد دیده شده صاحبان این پول برخلاف آنچه تصور شده به‌دنبال برخی اتفاقات غیرمترقبه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی دست‌ خالی یا حتی با ضرر از بازار خارج شده‌اند.

گاهی اوقات شرایط بازارها به‌ویژه بازار سرمایه به‌گونه‌ای پیش می‌رود که پول‌های هوشمند با وجود عزمی‌ راسخ برای ورود به سرمایه‌گذاری به هدف نهایی نمی‌رسند. در حال‌حاضر نیز به‌نظر می‌رسد اخباری که پیرامون مسائل سیاست خارجی از گوشه و کنار و بصورت غیر‌رسمی شنیده می‌شود، می‌تواند راه را برای ورود سریع پول‌ هوشمند به بازارسرمایه هموار کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام