تراکتور شرکت بورسی در عرض چهار سال ۴۴۰ درصد گران شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا نامی از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی طی سال جاری خبر داد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به دلیل ساز و کار توزیع ادوات تراکتور عملا اعتبارات مصروف بخش توزیع تراکتور شد و مابقی دنباله بند‌ها و تجهیزات کشاورزی ، سهمی از این اعتبار نبردند.

وی افزود: گرچه این اعتبار رسماً ۴ هزار میلیارد تومان و از لحاظ عددی بالاتر از سال‌های قبل است اما بصورت نسبی رشد منفی در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد. بنابر آمار سال ۹۷ قیمت تراکتور ۷۰ میلیون تومان بود و اکنون رشد ۴.۴ برابری داشته در حالی که اعتبارات از ۱.۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۷، حداکثر ۱.۷ برابر رشد داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: به رغم سرکوب قیمت ماشین‌های کشاورزی و با حداقل افزایش تولید و عرضه اما اعتبارات بخش بیش از ۱.۷ برابر افزایش نداشته که این امر نشان دهنده رشد منفی و کوچک شدن سبد مکانیزاسیون است. توزیع صرفاً بصورت دولتی انجام می‌شود. براین اساس برخی دستگاه‌ ها به اجبار به کشاورزان فروخته می‌شوند که با این وجود کشاورزان شانسی برای دریافت تسهیلات به منظور خرید ادوات کشاورزی مورد نیاز و شرکت های تولیدکننده شانسی برای فروش محصول از حوزه اعتبار مکانیزاسیون ندارند.

نامی درباره اینکه مکانیزاسیون صرفاً تراکتور نیست، توضیح داد: رصد بازار نشان می‌دهد این تراکتور ها بر مبنای آمار اعلامی در مزارع نیست و صرفاً خرید و فروش در بنگاه‌ها جا به جا می‌شود. موضوع سهمیه بندی زمانی در خصوص کالایی معنا دارد که عرضه از تقاضا کمتر باشد اما در شرایط کنونی که ۴ برابر متوسط نیاز تولید وجود دارد، سهمیه بندی معنا ندارد. چرا که این موضوع تنها منجر به بر هم زدن تعادل بازار، ایجاد رانت و امضا‌های طلایی می‌شود.

وی افزود: سال جاری قیمت ماشین آلات کشاورزی بطور کلی نوسان چشمگیری نداشت و صنعتگران به دلیل رکود بازار و وضعیت اقتصادی کشاورزان، امکان افزایش قیمت را ندارند. با توجه به روش توزیع ماشین آلات و دخالت مستقیم دولت در این امر، امکان ندارد تا زمانی که دولت متولی این امر است و کشاورز و صنعتگر را با ابزار‌های ناکارآمد هدایت می‌کند، رشدی در این بخش داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام