پیش بینی رشد اقتصادی ۲. ۶ و ۴. ۳ درصدی تا پایان سال در دو سناریو

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پژوهشکده آمار در گزارشی با پیش‌بینی دو سناریو از نرخ رشد اقتصادی سال جاری اعلام کرد: با بررسی تحلیل‌های رسمی در سناریوی خوش‌بینانه و بدبینانه ، رشد اقتصادی در پایان سال به 6.2 و 3.4 درصد می رسد که در این میان، رشد ناخالص داخلی با و بدون نفت 2.4 و 4.2 درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، همچنین رشد اقتصادی بخش کشاورزی ، صنعت و خدمات در سناریوی خوش‌بینانه 3.9 ، 9.7 ، 3.8 و در حالت بدبینانه 2.7 ، 5.6 و 1.8 درصد پیش بینی شده است.

اگر گشایش بیشتری در مراودات بین‌المللی حاصل شود ، امکان افزایش رشد بخش نفت به حدود 4. 18درصد و به دنبال آن اثر افزایش درآمدهای نفتی به سایر بخش‌ها، این میزان رشد تا 2. 6 درصد هم قابل تحقق است.

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم رشد اقتصادی ایران در  سال جاری میلادی را 1. 2 و 5. 2 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

ایران از طریق جهش در بخش‌های صنعتی می‌تواند طی دو سال‌ آینده بر رشد اقتصادی بیفزاید اما در بخش خدمات به واسطه همه‌گیری کرونا و اثرگذاری آن بر رشد اقتصادی با وقفه طولانی‌تری همراه خواهد بود.

طبق پیش بینی بانک جهانی ، رشد اقتصادی در سال 2023 به 3. 2 درصد می رسد. همچنین انتظار می‌رود تولید در سال جاری میلادی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی 2.4 درصد رشد داشته باشد، قیمت‌های بالاتر نفت چشم‌انداز رشد را برای صادرکنندگان نفت تقویت کرده اما با شیوع جدید ویروس و نوسان در پیشرفت واکسیناسیون این بهبود محدود شده است.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان و منطقه خاورمیانه در سال جاری میلادی را 6 و 4 درصد پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی، تغییر محسوسی نداشته است. در این میان ، نرخ رشد اقتصادی برای اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه 6. 5 و 3. 6 درصد و برای کشورهای کم درآمد 9. 3 درصد پیش‌بینی شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام