کیفیت آب شرب تهران به دلیل ورود پساب به مخازن سدها کم شد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا برهانی با اشاره به کاهش کیفیت آب تهران به رکنا اعلام کرد: پساب و مواد شیمیایی خطرناک به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها در بالادست مخازن سدها وارد آب تهران می شود و حتی امکان تصفیه هم وجود ندارد.

تصفیه خانه ها در سراسر جهان برای حد مشخصی از تصفیه آب طراحی می شوند و اساسا تصفیه کامل آلودگی ها به لحاظ اقتصادی ‌غیرعملی بوده و مقرون به صرفه نیست. لذا ایران با توجه به کمبود منابع آبی به زودی واردکننده آب می شود و اخیرا مذاکراتی در این خصوص با ترکمنستان و ازبکستان انجام شده است.

انواع مواد شیمیایی خطرناک موجود در آب با جوشاندن از بین نمی روند و حتی دستگاه های تصفیه آب خانگی هم نمی توانند آنها را جداسازی کنند.

وزارت نیرو وظیفه دارد جلوی ساخت و سازهای بی رویه در بالادست سدهای تهران را بگیرد و مانع ورود پساب این ساختمان ها به رودخانه ها و چاه های تامین کننده منابع آبی تهران شود. 

وزارت بهداشت سلامت آب تهران را بررسی نمی کند و این مسئولیت صرفا بر عهده وزارت نیرو قرار داده شده است. ایران در کمربند خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته و مشکل کم آبی به دلیل ‌تغییرات اقلیمی سال های گذشته ، طبیعی بوده و باید صرفه جویی به شدت جدی گرفته شود. ‌

مسئولان باید برای جلوگیری از بحران آب تهران تصمیم گیری کنند. نحوه قیمت گذاری آب نقش مهمی در صرفه جویی دارد . همچنین دستگاه ‌اجرایی باید نظارت را بر شیرآلات و کنتورهای آب مورد استفاده در ساختمان ها افزایش دهد. چرا که یکی از مشکلات ، تلفات آب به دلیل شبکه انتقال آب فرسوده و سیسم نا کارآمد ‌توزیع است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام