دو بلوک‌ "فارس" هفته آینده عرضه می شود/ وضعیت ۸ ساله از زمان ورود به بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین قربان‌زاده با بیان اینکه 18 درصد سهام باقی‌مانده دولت در هلدینگ خلیج‌فارس بصورت سه بلوک یک، 2 و 15 درصدی از طریق بورس واگذار شود در جمع خبرنگاران گفت: بلوک‌های یک و 2 درصدی 11 و 12 دی‌ عرضه می‌شود اما بلوک 15 درصدی به قیمت تابلوی بورس به علاوه 30 درصد اضافه ارزش ارائه می‌شود. قیمت پایه براساس نرخ ارزش سهام "فارس" در تابلوی بورس است به شرطی که از قیمت روز مصوبه هیأت واگذاری کمتر نباشد.

وی افزود: کل ارزش روز بازار هلدینگ پتروشیمی خلیج‌ فارس در تابلوی بورس حدود 320 هزار میلیارد تومان است که اگر این عرضه بصورت موفق انجام شود بزرگترین عرضه بورس و سازمان خصوصی‌سازی از نظر ارزش است. در حال حاضر اهلیت مالی، فنی و مدیریتی متقاضیان بررسی و د‌ر زمان قانونی اسامی متقاضیان اعلام خواهد شد. 40 درصد سهام این شرکت مربوط به مشمولان سهام عدالت است. بنابراین سودآوری آن به عموم مردم و سهامداران عدالت می‌رسد. 

وضعیت گذشته و حال "فارس" از زمان ورود به بورس

‌‌جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس نیز گفت: سال 92 که سهام "فارس" در بورس عرضه شد از مجموع 15 پتروشیمی زیرمجموعه دارای 6 شرکت زیان‌ده و 9 شرکت سودده بود اما امروز هیچ‌یک از زیرمجموعه ها زیان‌ده نیستند. سود شرکت‌های تابعه سال 91 بالغ بر 3.2 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته به 45 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 70 هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود:‌ سرمایه شرکت از 250 میلیارد تومان به 28.7 هزار میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال به 50 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. قبل از واگذاری، بدهی 4 میلیارد دلاری داشت که امروز به کمتر از 200 میلیون دلار رسیده و بدون مشکل و با ساختار شفاف تبدیل شده است. هلدینگ در صنعت پتروشیمی از نظر تأمین مالی پروژه‌ها پیش‌رو بوده و 28 پروژه به ارزش 15 میلیارد دلار و 42 هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. تا کنون از محل فروش اوراق سهام و اجاره 4 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تأمین مالی شده و مجوز تامین مالی 6 هزار میلیارد تومانی هم در بهار سال آینده اخذ شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: 40 درصد سهام "فارس" مربوط به سهام عدالت است که بعد از آزادسازی 16 درصد روش مستقیم و 24 درصد روش غیر مستقیم را انتخاب کردند. تکلیف قانونی وجود دارد بعد از پیگیری کارگروهی که زیرمجموعه شورای عالی بورس است، سود سهامداران عدالت از طریق سازمان خصوصی‌سازی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود.

ربیعی درباره قیمت گاز سوخت پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه گفت:‌ برای پتروشیمی‌ها فرمول‌هایی وجود دارد که از سوی وزارت نفت مشخص می‌شود که طی ده سال ثابت است اما براساس قیمت ارز و قیمت روز پتروشیمی تغییر می‌کند. درباره قیمت گاز سوخت پتروشیمی‌ها ابتدا پیشنهاد شد از 30 به 100 درصد افزایش یابد که بعد از انتقادات و واکنش بازار این رقم به 40 درصد تغییر کرد. یعنی قرار است سال آینده قیمت سوخت گاز پتروشیمی‌ها 10 درصد افزایش یابد که این افزایش از محل بهره‌وری شرکت‌ها تأمین می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام